S’inaugura la 9a edició de la Fira “Recerca en Directe”

By 5 d'abril de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 05.04.2011

S’inaugura la 9a edició de la Fira “Recerca en Directe”

El Parc Científic Barcelona i l'Obra Social de CatalunyaCaixa han inaugurat avui la 9a edició de la Fira "Recerca de Directe", que té lloc els dies 5, 6 i 7 d'abril, a La Pedrera de CatalunyaCaixa. L'objectiu d'aquesta trobada és mostrar els projectes en què actualment estan treballant investigadors d'alguns dels principals centres i instituts d'investigació de Barcelona i d'altres ciutats de Catalunya per apropar la recerca a tots els ciutadans, així com fomentar vocacions científiques entre els joves. Per això, a cada estand es formula un enigma que els assistents hauran de resoldre mitjançant l'experimentació, fent servir els aparells i l'instrumental que els científics utilitzen habitualment i que han traslladat a la Fira.

Entre els projectes més innovadors que es presenten enguany s’inclouen les aplicacions de la tecnologia virtual al món de la medicina –que permetrà el públic controlar un avatar amb la ment, “teletransportar-se” i posar a prova la seva destresa virtual–, la possibilitat de reprogramar cèl•lules adultes per obtenir nous teixits, i les anomenades “cel•les solars fotoelectroquímiques orgàniques”, un sistema que permet l’obtenció d’energia neta, alternativa i barata a partir de l’ús de pigments vegetals, com ara els espinacs, la col llombarda o els gerds.

En aquesta edició, es presenten investigacions d’àmbits de coneixement molt diversos, com són la fotònica, la física, la química, la bioenginyeria, la proteòmica, la neurociència i la biomedicina. Entre els enigmes que els assistents hauran de resoldre, s’inclouen aquestes preguntes: Es pot ‘trencar’ un líquid?; Quina diferencia hi ha entre una cèl·lula cancerígena i una sana?; Podem obtenir neurones d’un pacient sense tocar-li el cervell?; Els fotons són útils pels metges? Per què envellim…?

A l’acte d’inauguració han intervingut Salvador Garcia, director de l’Àrea de Coneixement, Educació i Recerca de l’Obra Social de CatalunyaCaixa, Jordi Alberch, vicerrector de Recerca de la Universitat de Barcelona, i Fernando Albericio, director general del Parc Científic Barcelona, i s’han lliurat els premis del programa “Recerca a Secundària 2011”, adreçats als estudiants que l’any passat van desenvolupar el seu treball de recerca al Parc Científic Barcelona. Els estudiants premiats han estat Ana Rubio Roca, de l’Institut Vall d’Arús, Miquel Pérez Torres, d’Escoles Freta de Mataró, i Raquel Montaño de l’Instiut Isaac Albéniz. En aquest programa, que ja va per la 6a edició, hi participen cada any alumnes de més de 40 centres i instituts d’ensenyament secundari de Catalunya.

Entre els centres de recerca que participen en aquesta edició de la Fira s’inclouen l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), el Centre de Regulació Genòmica (CRG), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l’Event-Lab i IDIBAPS, el Grup de Caracterització de Materials de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ).

La Fira “Recerca en Directe” es es du a terme amb el suport del Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i s’inclou dins de les activitats d’R+D+i de l’Obra Social de CatalunyaCaixa i del programa de divulgació de la ciència «Recerca en Societat» del Parc Científic Barcelona, que ofereix més de 120 activitats en què participen 6.000 persones cada any. L’entrada és gratuïta, i es tracta d’una activitat oberta a tothom però, per qüestió d’aforament, cal que els grups de més de 10 persones facin reserva prèvia. Els horaris de visita són de 10 a 14h i de 16 a 20h.

Per a més informació i reserves: o al 902 400 973