Miembros del consorcio que desarrollará el proyecto EUDONORGAN (Foto: Fundación DTI).
 21.12.2016

S’engega el projecte de formació i sensibilització Eudonorgan per augmentar la donació d’òrgans a la UE i països veïns

Proporcionar formació i sensibilitzar a la societat en la Unió Europea i països veïns amb la finalitat d'augmentar el nombre de donants és l'objectiu del projecte europeu EUDONORGAN, liderat per la Universitat de Barcelona (UB) juntament amb la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) i la Fundació DTI (Donation & Transplantation Institute) ubicades al Parc Cientific de Barcelona (PCB). El projecte es basa en dos paquets de treball (WPs), Sensibilització Social i Formació de Formadors, aquest darrer coordinat per la Fundació DTI que, través del seu programa internacional TPM, ha capacitat als últims 25 anys uns 13.000 professionals de la salut de més de 100 països d'arreu el món.

EUDONORGAN, acrònim de ‘Training and social awareness for increasing organ donation in the European Union and neighbouring countries’ (SANTE/2015/D4/037), és un contracte de serveis adjudicat per la Comissió Europea a partir del pressupost de la Unió Europea, seguint la proposta del Parlament Europeu.

El projecte es desenvoluparà mitjançant un consorci internacional, liderat per la Universitat de Barcelona (UB) juntament amb la Fundación Bosch i Gimpera (FBG) i la Fundación DTI (Donation & Transplantation Institute) ubicades al Parc Científic de Barcelona (PCB).  Els socis del consorci són: Institute for Organ and Tissue Transplantation of the Republic of Slovenija, Slovenija-transplant; Institute for Transplantation and Biomedicine – Ministry of Health of the Republic of Croatia; el Italian National Transplant Center -Italian National Institute of Health, i la companyia Dinamia (Espanya), especialitzada en consultoria i avaluació de projectes sanitaris.

EUDONORGAN consistirà en dos programes de treball (Work Packages, WPs) principals: Train the Trainers (W1) i Awareness Social (W2), i dos WPs horitzontals: Dissemination (WP3) i Evaluation (WP4), que implicaran uns 350 – 400 participants de la UE i països veïns, entre els que hi ha professionals de la salut i altres actors rellevants, com ara: pacients i grups de suport als pacients; representants d’organismes públics i governamentals, representants d’institucions de salut, líders d’opinió i mitjans de comunicació.

Formació de Formadors

El programa Formació de Formadors (Train the Trainers), coordinat per la Fundació DTI, està adreçat a professionals de la salut actius en el camp de la donació d’òrgans, teixits i cèl·lules, i altres professionals rellevants, com directors d’establiments de salut, representants de mitjans de comunicació, responsables de programes de trasplantament, etc.

La formació s’impartirà a través d’una metodologia blended (a distància i presencial) i inclourà professors i experts de tota Europa.

Només un 10 % de la població mundial té accés a un trasplantament

El Registre Mundial de Trasplantaments, que des de fa 10 anys gestiona l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT) en col·laboració amb l’Organització Mundial de Salut (OMS), xifra en 119.873 el total d’òrgans trasplantats al món en 2015. Aquests trasplantaments van ser possibles gràcies a 27.397 donants a escala global. Però, tant l’OMS com l’ONT estimen que aquestes xifres representen solament el 10% de la necessitat mundial de trasplantaments.

Segons dades estretes del Newsletter Transplant -International figures on donation and transplantation 2015, l’any 2015 a la Unió Europea (UE) –amb una població de 504.7 milions d’habitants– un total de 10.495 persones van donar els seus òrgans després de la seva mort, la qual cosa representa aproximadament 20.8 donants per milió d’habitants (pmp). No obstant això, aquesta proporció varia àmpliament entre els diferents països: de 40.2 pmp donants a Espanya i 3,5 pmp donants a Grècia.

Els donants vius van reforçar les xifres a la UE amb la taxa més alta a Holanda: 516 donants vius de ronyó (30,4 pmp).