D'esquerra a dreta: Víctor Díaz i Pablo Menéndez. Foto / OneChain Immunotherapeutics.
 30.11.2023

OneChain rep el Premi Joan Roget al millor Cas d’èxit de Transferència de Coneixement

La biotecnològica en fase clínica OneChain Immunotherapeutics (OCI), amb seu al Parc Científic de Barcelona, centrada en el desenvolupament de candidats CAR-T per al tractament de malalties oncològiques, ha estat guardonada en la 2a edició dels Premis Joan Roget a la Transferència de Coneixement en la categoria de ‘Cas d’èxit de Transferència’. La companyia, fundada per l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, ICREA i el Dr. Pablo Menéndez, forma part de la 1a generació d’empreses accelerades en la BCN Health Booster. En només 3 anys des de la seva creació, OCI ha aconseguit 9,7 M€ de fons d’inversió, i portar la seva primera teràpia als pacients en un primer assaig clínic únic al món.

L’acte de lliurament d’aquesta segona edició dels Premis Joan Roget a la Transferència de Coneixement 2023 -convocats pel Departament de Recerca i Universitats mitjançant la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)- va tenir lloc el dimarts 28 de novembre en el marc del Barcelona Deep Tech Summit, i va comptar amb la presència de la vicepresidenta del Parlament de Catalunya, Alba Vergés i Bosch, i la directora general de Transferència i Societat del Coneixement de la Generalitat, Laia Arnal.

Aquests premis posen en valor persones, projectes i entitats que han demostrat un major potencial en les seves aportacions, amb una valoració significativa de l’impacte assolit durant la seva trajectòria investigadora, la capacitat de fer arribar el seu treball a l’aplicació pràctica i també el grau de connexió amb els usuaris potencials del coneixement generat.  El projecte PIKSEL del Centre de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE) i el Departament de Territori de la Generalitat ha estat premiat amb el ‘Millor treball Col·laboratiu d’R+D+I’; el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) ha obtingut el guardó en la categoria ‘Impuls a la Transferència’; i OneChain Immunotherapeutics (OCI) ha estat reconeguda com a millor ‘Cas d’Èxit de Transferència de Coneixement’.

El premi va ser recollit pel Dr. Pablo Menéndez, cofundador i CSO d’OCI i investigador principal del grup de Biologia de Cèl·lules Mare, Leucèmia del Desenvolupament i Immunoteràpia de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, i pel Dr. Víctor Díaz, director de Recerca de la companyia.

En el seu discurs, Menéndez va agrair el suport incondicional de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras i de la Fundació Josep Carreras, així com el dels inversors d’OCI: les gestores de capital risc Invivo Partners, Nara Capital i Clave Capital, juntament amb el CDTI (Programa Invierte) adscrit al Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

A més va destacar que “com a investigadors clínics i acadèmics, busquem finançament públic per portar aquests tractaments a la clínica, cosa que representa un llarg i costós trajecte d’implementació clínica, regulació per l’agència del medicament i producció en condicions farmacèutiques. Aquesta transició des de l’acadèmia fins al mercat requereix molts recursos, només viable a través d’una empresa”.

En només 3 anys i mig des de la seva creació, OneChain ha aconseguit 9,7 M€ de fons d’inversió i portar la seva primera teràpia als pacients en un primer assaig clínic actiu únic al món. És un CAR-T adreçat als pacients d’un subtipus de leucèmia T poc comú i de mal pronòstic (la leucèmia limfoblàstica aguda T cortical) que han recaigut o que no responen al tractament inicial. En aquests casos, aquests pacients no tenen avui dia cap alternativa terapèutica.

Aquest CAR-T va dirigit contra CD1a, un receptor que està a la membrana de les cèl·lules tumorals d’aquest subtipus de leucèmia de la línia T. Per a les leucèmies de tipus T existeixen ja altres CAR-T que ataquen antígens concrets, però s’ha vist que són molt tòxics perquè no només maten les cèl·lules T leucèmiques, sinó que també maten les cèl·lules T sanes. Aquest CART CD1a ataca només les cèl·lules leucèmiques que expressen el receptor CD1a sense danyar les cèl·lules sanes.

L’assaig clínic és obert i espera rebre pacients de tot arreu a causa de la naturalesa d’aquest tipus de càncer poc freqüent. Es fa a Catalunya gràcies a la col·laboració de l’Hospital Clínic, l’Hospital Sant Joan de Déu i el Banc de Sang i Teixits.

D’altra banda, OneChain està treballant en 5 projectes més per desenvolupar noves teràpies CAR-T per al tractament de leucèmies B i T, així com per al tractament del glioblastoma, un tumor cerebral altament agressiu i amb un pronòstic fatal.

» Més informació: web d’OneChain Immunotherapeutics [+]