La Dra. Núria López-Bigas (Foto: IRB Barcelona).
 06.04.2023

Núria López-Bigas, Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica Preclínica 2023

La Dra. Núria López-Bigas, professora d’Investigació ICREA a l’IRB Barcelona, amb seu al PCB, ha estat distingida amb el Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica Preclínica 2023 pels seus estudis que utilitzen noves aproximacions bioinformàtiques avançades i d’intel·ligència artificial per identificar processos generadors de mutacions del càncer. El premi en la categoria Recerca Biomèdica Clínica ha estat per a la Dra. María Buti del Vall d’Hebron. Els guardons, que han esdevingut un referent dins de la comunitat científica per l’alt nivell de les trajectòries distingides, es lliuraran el proper 26 de juny.

Les aportacions de la Dra. Núria López-Bigas són essencials, tant en el context de la investigació dels processos d’acumulació de mutacions en cèl·lules tumorals, com en el desenvolupament d’eines bioinformàtiques com BoostDM, una eina d’intel·ligència artificial inspirada en la biologia evolutiva, o Cancer Genome Interpreter, que permet identificar mutacions impulsores de càncer i biomarcadors de resposta a fàrmacs en tumors individuals. Aquest últim projecte tindria aplicació directa a la medicina oncològica de precisió personalitzada en l’àmbit hospitalari.

Així mateix, el laboratori de Genòmica Biomèdica, que ella lidera, estudia els efectes de la quimioteràpia en l’ADN de les cèl·lules dels pacients amb càncer, i ha identificat les firmes mutacionals que produeixen els tractaments habituals de quimioteràpia. La Dra. López-Bigas dirigeix, a més, grans consorcis internacionals, com ara Prominent, un projecte que té per finalitat comprendre les primeres etapes del desenvolupament del tumor, i que conduirà a noves estratègies de prevenció del càncer, i CGI-Clinics, per implementar i sistematitzar la interpretació dels genomes de tumors per a la medicina personalitzada del càncer.

Per la seva banda, Dra. Maria Buti Ferret, consultora sènior del Servei d’Hepatologia de l’Hospital Universitari Vall dʼHebron, investigadora principal del grup dʼHepatitis Virals de l’Institut de Recerca Vall dʼHebron (VHIR) i catedràtica de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​ha estat reconeguda amb el Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica Clínica 2023 per les seves aportacions en el camp d’aquestes malalties i, especialment, de les hepatitis virals.

Amb motiu de l’anunci de les científiques premiades, José Antonio Sacristán, director de la Fundació Lilly, ressalta que “totes dues investigadores, amb excel·lents trajectòries científiques, representen fidelment el propòsit d’aquests Premis: reconèixer a aquelles persones que són exemple per la seva capacitat d’innovació, dedicació i encert en la recerca bàsica i clínica”. Així mateix, ha assenyalat l’alt nivell científic de tots els candidats, prop de 60, que han optat al Premi en aquesta edició el que, en la seva opinió, “suposa un reflex de la qualitat dels científics biomèdics, i per tant de la ciència, que hi ha a Espanya. Hem de continuar fent tots els esforços necessaris per a promoure-la i que es tradueixi en impacte econòmic i social”.

» Més informació en aquest enllaç [+]