La catedràtica i investigadora de l'IBUB Roser Gonzàlez, dirigeix el Grup de Recerca Consolidat de Genòmica Funcional a la Facultat de Biologia de la UB (Foto: UB).
 10.11.2016

Nou impuls a la recerca sobre les distròfies degeneratives de la retina

Generar un ratolí model de distròfies de la retina per fer assajos funcionals i obrir noves perspectives de teràpia en aquestes patologies hereditàries és l’objectiu principal d’un nou projecte impulsat per la Universitat de Barcelona i l’ONCE, i que lidera la catedràtica Roser Gonzàlez, del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística i l’Institut de Biomedicina de la Universitat de Barcelona (IBUB) al PCB.

Les distròfies hereditàries de la retina (IRD) són patologies greus de diagnòstic difícil —tant clínic com genètic— que provoquen la degeneració de la retina i condueixen progressivament a la ceguesa. Per aquest motiu, identificar un nou gen implicat en aquestes malalties no només és essencial per diagnosticar-les, sinó també per aprofundir en les seves causes, establir un pronòstic, identificar els membres de la família que en són portadors asimptomàtics i assessorar els afectats.

La catedràtica Roser Gonzàlez dirigeix el Grup de Recerca Consolidat de Genòmica Funcional a la Facultat de Biologia de la UB, especialitzat en l’estudi de les bases genètiques i moleculars de les patologies de la visió, en especial de les distròfies degeneratives de la retina (DR). Una de les línies de recerca desplegades des de fa anys per l’equip de la Dra. Gonzàlez té per objectiu identificar nous gens causants d’aquest grup de patologies i optimitzar-ne el diagnòstic genètic mitjançant tècniques de seqüenciació massiva de l’exoma i de panells de gens específics. A més, el grup també té una destacada trajectòria científica en l’estudi funcional dels nous gens identificats mitjançant la construcció de models cel·lulars i animals per estudiar els efectes de gens mutants in vivo i in vitro.

El nou projecte científic del grup, titulat Construcció d’un nou model animal de retinosi pigmentària i estudi de la seva utilitat per a assajos de teràpies neuroprotectores, està dotat amb un finançament parcial de l’ONCE i té com a objectiu utilitzar el sistema d’edició genòmica CRISPR/Cas9 per generar un model de ratolí de DR que tingui delecionat tot el gen Cerkl. Com a pas previ a l’anàlisi fenotípica completa, el projecte també caracteritzarà in vivo i in vitro les alteracions neurofisiològiques i histològiques a la retina d’aquests animals. Aquest estudi fenotípic és un requisit previ per avaluar si es pot aplicar com a eina en futurs assajos de neuroprotecció de teràpies farmacològiques, gèniques o cel·lulars.

• Més informació al web de la UB [+]