La nova 'spin-off' és fruit de la col.laboració entre diverses institucions públiques i privades.
 12.07.2016

Neix Nostrum Biodiscovery, una ‘spin-off’ de l’IRB Barcelona i el BSC-CSN per accelerar el desenvolupament de fàrmacs

L'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), i el Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS) han presentat aquest matí l'spin-off  Nostrum Biodiscovery, dedicada en la simulació computacional per facilitar el llançament al mercat de nous fàrmacs i molècules biotecnològiques. La constitució d'aquesta nova empresa biotecnològica també ha estat possible gràcies a la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) de la Universitat de Barcelona (UB), la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i de la Fundació Botín, com a catalitzador de la transferència tecnològica a la empresa.

Nostrum Biodiscovery permetrà agilitzar notablement i augmentar la precisió dels estudis previs al llançament de fàrmacs i productes biotecnològics al mercat. L’empresa concentra eines informàtiques de frontera, poder de càlcul i excel·lència en investigació que podrien suposar un estalvi equivalent a uns 40 milions d’euros per a cada nou fàrmac, això és entre un 15-20% menys del cost de la fase inicial, on s’estima s’inverteixen 300 milions d’euros de mitjana.

“Ja no hi ha fàrmacs fàcils per descobrir, cada any es llancen menys medicaments al mercat i aquests són extraordinàriament cars. La simulació computacional no pot fer miracles, però sí que permet reduir significativament el procés de desenvolupament del fàrmac i augmentar el seu poder terapèutic, el que impacta positivament en tot el procés de desenvolupament “, destaca Modesto Orozco, investigador de l’IRB Barcelona, ​​catedràtic de la Universitat de Barcelona i president de Nostrum Biodiscovery.

L’spin-off neix en un context de transformació de la indústria farmacèutica, que passa del descobriment de fàrmacs “in-house” a un model en què les polítiques de recerca i desenvolupament s’externalitzen parcialment. “La qualitat de les nostres tecnologies i l’experiència de l’equip ens converteixen en una opció fiable per a les companyies que busquen rapidesa i eficiència en les fases inicials del disseny de fàrmacs”, assenyala Víctor Guallar, científic del BSC-CNS i co-líder del projecte, també director del Consell Assessor Científic de Nostrum Biodiscovery.

La concepció i constitució de la nova empresa ha tingut com a catalitzador a la Fundació Botín, que ha donat suport i assessorament a través del programa de transferència de tecnologia a un dels grups de recerca al llarg de 5 anys. A més, la Fundació ha compromès a Nostrum Biodiscovery mig milió d’euros de capital inicial a través del seu programa d’acceleració d’empreses Mind the Gap

Mitjançant aquest programa, l’entitat vol cobrir el buit existent entre la ciència i l’empresa per aconseguir que “importants investigacions amb alta capacitat innovadora i viabilitat arribin al mercat i acabin beneficiant als pacients”, ha explicat durant el acte de presentació el seu director general, Íñigo Sáez de Miera. Nostrum Biodiscovery és la cinquena empresa que impulsen i les empreses Mind the Gap han generat 25 llocs de treball directes, majoritàriament d’alta qualificació, amb una facturació de més de 600.000 € el 2015.

L’acte de presentació també ha comptat amb la presència de Maria Luisa Castaño, directora general de Polítiques d’Investigació, Desenvolupament i Innovació del Ministeri d’Economia i Competitivitat; del secretari d’Universitats, Arcadi Navarro; i el director general de Recerca, Francesc Subirada, per part de la Generalitat de Catalunya, i els directors de l’IRB Barcelona i el BSC-CNS, Joan J. Guinovart i Mateo Valero respectivament, l’equip emprenedor de Nostrum Biodiscovery, així com representants de les institucions que formen part de l’accionariat, ICREA i la UB.