Montserrat Vendrell assumeix la Direcció General del Parc Científic de Barcelona

By 10 d'abril de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Montserrat Vendrell. Foto: © Biocat
 10.04.2014

Montserrat Vendrell ha estat nomenada directora general del Parc Científic de Barcelona (PCB). El Patronat de la Fundació PCB ha aprovat avui el nomenament a proposta del rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez. Vendrell compaginarà a partir d'ara la direcció del Parc amb les seves funcions al capdavant de Biocat, l'entitat que promou i dinamitza el sector de les ciències de la vida a Catalunya.

Montserrat Vendrell va estar vinculada al Parc Científic de Barcelona –el primer parc científic de l’Estat espanyol– des dels seus inicis, on va ocupar els càrrecs de directora científica (1997-2005) i de subdirectora general (2005-2007). Al llarg de la seva carrera professional al PCB va assumir diferents competències en la direcció i gestió del projecte, com ara la planificació estratègica; l’execució de serveis científics i tecnològics; el disseny i gestió de la bioincubadora; i les relacions internacionals del Parc, especialment en les xarxes relacionades amb la biomedicina i la biotecnologia.

La nova directora del PCB compatibilitzarà aquest càrrec amb la direcció de Biocat –l’entitat impulsora del bioclúster català– que Vendrell ocupa des de 2007. “El Parc és un instrument de país per al foment de la innovació en el camp de les ciències de la vida i, per tant, la seva missió i estratègia s’alineen del tot amb els objectius de Biocat, que no són altres que impulsar i fer créixer aquest sector a Catalunya”, ha assenyalat Montserrat Vendrell. “Una direcció única permet fer economies d’escala i garantir la incardinació del PCB en l’estratègia de desenvolupament de la BioRegió de Catalunya. Un i altre són projectes plurals, l’èxit dels quals raurà en aplegar voluntats i generar sinergies entre els diferents agents implicats.”

El nomenament de Montserrat Vendrell coincideix amb l’inici de les obres d’adequació dels nous espais de Biocat en el recinte del PCB, on l’entitat té previst traslladar-se en el segon semestre d’aquest any. La nova ubicació de Biocat, que va ser decidida mesos enrere en virtut d’un acord de col·laboració entre Biocat i el Parc, permetrà a la fundació beneficiar-se de les sinergies del dens entorn científic i empresarial que ofereix el PCB.

Montserrat Vendrell (Barcelona, 1964) és doctora en Ciències Biològiques per la Universitat de Barcelona (1991), màster en Comunicació Científica per la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona, 1997) i grau executiu en Direcció General per l’Escola de Negocis IESE (PDG-2007). Després d’una trajectòria de més de deu anys en recerca biomèdica com a investigadora postdoctoral al Roche Institute of Molecular Biology (Hoffmann LaRoche, New Jersey, US, 1992-1995) i a l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC, 1987-1991; 1995-97), es va incorporar al PCB(1997-2007).

El 2004, Vendrell va impulsar la creació d’un grup de treball, integrat per diferents agents del sector de les biociències, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, per desenvolupar el pla estratègic de la futura organització de bioclúster a Catalunya, Biocat, constituïda finalment el 2006. Des de l’abril del 2007, Montserrat Vendrell és la directora general d’aquesta entitat que coordina i promou la BioRegió de Catalunya –el clúster de la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mèdiques innovadores a Catalunya–, actualment integrada per 512 empreses, 56 centres de recerca, 17 hospitals universitaris, 16 parcs científics i tecnològics i 11 universitats, dues grans infraestructures de recerca i diversitat de plataformes i xarxes de suport a la transferència de coneixement i d’innovació.

Des de març de 2012, Vendrell presideix també el Council of European Bioregions (CEBR), la primera xarxa europea de bioregions, creada el 2006, i integrada per prop d’un centenar de membres, entre ells Biocat.

El rector ha agraït la tasca duta a terme per Salvador Maluquer des del 19 de març de 2012 fins al 14 de gener de 2014, període durant el qual va assumir les tasques de director general del Parc Científic de Barcelona.