L’IRB rep 1’3 M€ del Consell Europeu de Recerca per investigar l’Alzheimer

By 14 de gener de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Patrick Aloy lidera el laboratori de Bioinformàtica Estructural i Biologia de Xarxes (Battista/Minocri, IRB).
 14.01.2014

L’IRB rep 1’3 M€ del Consell Europeu de Recerca per investigar l’Alzheimer

L'investigador ICREA Patrick Aloy de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona)–ubicat al Parc Científic de Barcelona– buscarà identificar nous biomarcadors per a l'Alzheimer amb el projecte «SysPharmAD», finançat amb 1,3 milions d'euros pel Consell Europeu de Recerca (ERC en les seves sigles en anglès) a través del seu nou programa de subvencions Consolidator Grant, l'objectiu del qual és ajudar als investigadors a consolidar els seus equips i desenvolupar les seves àrees de recerca.

Els objectius del projecte ‘SysPharmAD’ (acrònim de ‘A systems pharmacology approach to the discovery of novel therapeutics in Alzheimer´s disease”) a assolir en els propers cinc anys, són poder monitoritzar l’aparició i progressió de l’Alzheimer des de les etapes més inicials i descobrir noves dianes terapèutiques i compostos químics capaços de modificar la biologia de la malaltia. L’aproximació d’Aloy està basada en la biologia de xarxes, una especialitat que pretén oferir una visió completa i global de les malalties a través de la investigació de la relació entre els components cel·lulars i moleculars implicats en un problema concret.

L’equip d’Aloy format per 12 investigadors, entre científics postdoctorals, estudiants de doctorat i tècnics de laboratori “té el potencial de transformar la recerca sobre l’origen de l’Alzheimer, el diagnòstic i el tractament” apunten els avaluadors europeus del projecte.

L’Alzheimer és la demència més comuna, la pateixen prop de 35 milions de persones a tot el món i constitueix una tragèdia personal i social d’immenses proporcions. 50 anys de recerca han revelat molt elements claus de la biologia d’aquest desordre neurodegeneratiu. Però la comprensió de les bases moleculars és molt limitada i els tractaments disponibles són purament simptomàtics i poc eficients.

“És evident que no obtindrem una solució concentrant-nos a modular un únic gen i hem de moure’ns des d’aquesta visió geno-cèntrica cap a una estratègia terapèutica més realista basada en les xarxes de gens interconnectats, el que anomenem farmacologia de sistemes” afirma Patrick Aloy. Els investigadors volen concentrar-se en les etapes prèvies a l’aparició dels símptomes de l’Alzheimer, abans que el dany al cervell sigui irreversible, i identificar nous biomarcadors moleculars per fer seguiment de resposta dels pacients.

El 25% dels investigadors de l’IRB reben fons de l’ERC

L’ERC ha anunciat avui els resultats de la primera convocatòria de les beques Consolidator. En total, l’ERC ha concedit 312 ajuts, amb una inversió global de 575 milions d’euros. Espanya n’ha aconseguit 20, dels quals 9 són per a investigadors que treballen en centres i universitats de Catalunya.

Pel que fa a l’IRB, sis investigadors del centre reben actualment finançament de l’ERC, el que suposa més del 25% dels científics de l’IRB. En total, són 4 Advanced Grants per a Batlle – fins el 2013 Starting-, Orozco, González i Nebreda, 1 Starting per a Aznar Benitah i 1 Consolidator per a Aloy. La captació total de recursos ERC per científics de l’IRB ascendeix a més de 13,5 milions d’€.

Enllaç a la notícia [+]