D'esquerra a dreta, els investigadors Jaume Casademunt, Carlos Pérez i Xavier Trepat (Foto: IBEC).
 26.09.2018

L’expansió de les cèl·lules tumorals desafia la física actual

En un estudi publicat a la revista Nature Physics, un equip liderat per Xavier Trepat, investigador ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) en el Parc Científic de Barcelona, i professor del Departament de Biomedicina de la Universitat de Barcelona (UB), i Jaume Casademunt, catedràtic del Departament de Física de la Matèria Condensada de la UB, revela quines forces exerceixen les cèl·lules tumorals per escampar-se. Sorprenentment, la relació entre aquestes forces i el moviment cel·lular transcendeix les lleis de la física tal com estan formulades actualment.

Un tumor maligne es caracteritza per la capacitat de disseminar-se pel seu entorn. Per fer-ho, les cèl·lules del tumor s’han d’adherir al teixit que les envolta (principalment col·lagen) i exercir-hi forces per propulsar-se.

En aquest treball, els investigadors van situar cèl·lules de tumors de mama sobre una superfície rica en col·lagen i van observar com s’expandien. Gràcies a la tecnologia desenvolupada pel grup de Trepat, els experts van poder mesurar les forces físiques exercides per les cèl·lules durant aquest procés, una fita que no s’havia aconseguit fins ara. Amb aquest mètode, van descobrir que l’expansió del tumor depèn d’una competició entre forces: les cèl·lules s’agafen entre elles, mantenint-se unides, i, alhora, s’agafen al seu entorn per escapar-se. En funció de quina força predomini, el tumor mantindrà la seva forma esfèrica o s’escamparà completament sobre la superfície.

Aquesta troballa posa en relleu la importància de les forces físiques en la metàstasi, i obre portes al desenvolupament de teràpies per alterar la mecànica dels tumors com a possible tractament del càncer.

► Més informació al web de l’IBEC [+] i de la UB [+]

► Article de referència:
Carlos Pérez-González, Ricard Alert, Carles Blanch-Mercader, Manuel Gómez-González, Tomasz Kolodziej, Elsa Bazellieres, Jaume Casademunt, Xavier Trepat (2018). “Active wetting of epithelial tissues“. Nature Physics, 2018.