Les guanyadores del premi han participat en diversos tallers del programa de difusió de la ciència Recerca en Societat (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 19.05.2017

Les guanyadores del Premi d’Exporecerca Jove visiten el Parc

Aquesta setmana les guanyadores del premis lliurats pel Parc Científic de Barcelona (PCB) dins el marc de la XVIII edició de l'Exporecerca Jove han gaudit de la visita a diverses instal·lacions, serveis i laboratoris del Parc i també han participat en diferents tallers del programa de difusió de la ciència Recerca en Societat.

Enguany, les estudiants premiades pel PCB a Exporecerca Jove –que va tenir lloc els dies 6, 7 i 8 d’abril– han estat: Mar Fillat, de l’Institut Samuel Gili i Gaya (Lleida), pel treball Polarització neuronal: a les ordres dels microtúbuls; Queralt Portell de Montserrat, de l’Institut Manuel Carrasco i Formiguera (Barcelona), pel treball Study of the change of the halomass in galaxies depending on their proximity to filaments in the universe; i Illiane Guillot Vidal, de Hamelin Laie International School (Montgat, Barcelona), pel treball Diagnòstic immunològic mitjançant l’anàlisi dels limfòcits intraepitelials en la malaltia celíaca.

El PCB també va atorgar un accèssit a Marina Estévez García, del Col·legi Santa Teresa Ganduxer (Barcelona), pel treball Estudi dels efectes de la decoració de mandales sobre l’atenció i estat anímic en pacients afectes de trastorn per dèficit d’atenció i/o hiperactivitat (TDAH).

Les guardonades han tingut l’oportunitat de visitar el Parc Científic de Barcelona i conèixer de prop diferents laboratoris de la mà dels científics que hi treballen, com ara el deQuímica i Farmacologia molecular de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), i el de Crio-Microscòpia electrònica dels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB).

Les joves també han participat en dos tallers experimentals del programa Recerca en Societat: Analitza l’ADN i investiga l’autor d’un crim! , en el qual han examinat mostres d’ADN mitjançant electroforesi, tècnica de separació que es fa servir als laboratoris d’arreu del món,Construint proteïnes, en què han aprofundit en el procés de síntesi dels pèptids i la recerca que es duu a terme amb aquests medicaments potencials per al tractament de malalties com el càncer,  la sida o les malalties neurodegeneratives.

Les estudiants s’han mostrat molt satisfetes amb aquesta iniciativa: “Rebre un premi del PCB em va fer sentir molt orgullosa de mi mateixa i del que jo havia investigat. Des del meu parer, és una manera de promoure la investigació al jovent perquè no és una cosa que estigui molt a l’abast d’un estudiant de batxillerat. És difícil poder entrar en un laboratori (i molt menys, en un centre de recerca com aquest) durant aquesta edat i també ho és poder realitzar tallers on, en el meu cas, vaig poder sintetitzar proteïnes amb les meves pròpies mans. Amb la visita a les instal·lacions i el laboratori, vaig ésser capaç de veure com realment funcionava el centre i vaig descobrir investigacions actuals per al disseny de fàrmacs, entre d’altres. M’ha semblat una experiència molt enriquidora que m’han aportat de manera personal reafirmar que el camp que em motiva, respecte a un futur, es relaciona amb les ciències i la investigació”, afirma Ilianne Guillot.

Per a la Marina Esteve també ha estat una experiència molt gratificant: “Ha estat una alegria rebre aquest premi atorgat per una prestigiosa institució com el Parc Científic de Barcelona perquè suposa el reconeixement a l’esforç realitzat en aquest treball. Acostar-me als recursos tecnològics dels laboratoris del PCB, participar al taller “Analitza l’ADN i investiga l’autor d’un crim’’ i rebre explicacions de professionals de tècniques que es realitzen al laboratori com el funcionament de l’electroforesi, ha estat una experiència molt estimulant, única i inoblidable. Personalment, m’ha ajudat a adornar-me que m’agrada la investigació.”

Joves talents científics

Exporecerca Jove és una mostra de treballs de recerca d’àmbit internacional per afavorir l’intercanvi d’experiències i el coneixement entre el joves d’entre 12 i 30 anys. L’exposició està impulsada i organitzada per MAGMA, Associació per a Promoure la Recerca Jove, una entitat juvenil catalana sense ànim de lucre que està integrada dins de la federació internacional MILSET.

Durant els tres dies que dura l’esdeveniment, un jurat acreditat procedent de diversos àmbits acadèmics i professionals avalua els treballs presentats i el darrer dia lliura els Premis Exporecerca Jove, consistents bàsicament en la participació dels seus autors en altres certàmens de caire internacional.

Dins el marc de la mostra, altres entitats, entre les que hi ha el Parc Científic de Barcelona, també convoquen premis, dirigits exclusivament als participants en la fira –valorats i atorgats per un jurat propi– que són lliurats durant l’acte de cloenda d’Exporecerca.