Membres del consorci que desenvoluparàn el projecte TOLERA, impulsat pel CDTI (Foto: Laboratorios Ordesa).
 04.06.2018

Laboratorios Ordesa lidera un projecte de recerca sobre al·lèrgies alimentàries

Laboratorios Ordesa lidera el consorci TOLERA, que neix amb la missió de desenvolupar solucions aplicables al sector alimentari que permetin proporcionar ingredients i aliments més eficaços i segurs per a la població amb al·lèrgies i intoleràncies alimentàries. En el marc d'aquest projecte – impulsat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) amb un pressupost de 8,1 M€ per al període 2018-2021– la companyia impulsarà diferents estudis d'investigació, tant propis al seu centre de recerca del Parc Científic de Barcelona, com en col·laboració amb altres empreses, universitats i centres públics i privats d'R+D

TOLERA (Recerca industrial de nous ingredients, aliments, tecnologies i seguretat en l’àmbit d’al·lèrgies i intoleràncies alimentàries) inclourà estudis de recerca bàsica i preclínica, així com de desenvolupament de nous productes, i se centrarà en dues àrees principals: d’una banda, es buscaran nous ingredients beneficiosos perquè les persones amb al·lèrgies o intoleràncies alimentàries puguin seguir una dieta variada i millorar la seva qualitat de vida i, d’una altra banda, s’abordaran les tecnologies en seguretat i higiene alimentària que permetin millorar la detecció de possibles al·lergògens i prevenir contaminacions creuades. Aquests avanços podrien ajudar a la indústria alimentària a optimitzar els processos en la producció i millorar la seguretat.

El projecte està impulsat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) dins de la convocatòria del Programa Estratègic de Consorcis de Recerca Empresarial Nacional (CIEN) del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat, i compta amb la participació d’altres empreses del sector alimentari –com Angules Aguinaga, Betelgeux, Biópolis-ADM, Fruselva, Gullón i Paymsa (Grup Carinsa)–  així com de la consultora F-Iniciatives i del Centre Tecnològic Eurecat, que donaran suport administratiu i científic, respectivament.

En el marc d’aquest consorci, Laboratorios Ordesa impulsarà als propers quatre anys diferents treballs d’investigació tant propis –al seu centre de recerca del Parc Científic de Barcelona– com en col·laboració amb diverses entitats públiques i privades, entre les quals hi ha: l’Institut de Recerca en Ciències de l’Alimentació (CIAL-CSIC), la Universitat de Granada, la Universitat de Barcelona, el grup SNIBA de la Universitat Autònoma de Barcelona, EURECAT, i les empreses Draconis i Life Sequencing-ADM. L’objectiu d’aquests estudis és desenvolupar nous productes per a alimentació infantil que ajudin a la prevenció i al tractament d’al·lèrgies com és el cas de l’al·lèrgia a la proteïna de llet de vaca, la més freqüent als dos primers anys de vida.

Recerca capdavantera al PCB

Des de l’any 2007 el Grup Ordesa té un centre d’I+D al Parc Científic de Barcelona, des del qual participa activament en estudis clínics i programes nacionals i internacionals a les àrees de recerca d’immunologia i desenvolupament cognitiu. L’elaboració de cereals hidrolitzats, llets líquides, o el llançament de les primeres farinetes de cereals amb efecte bífidus i fórmules infantils suplementades són alguns dels resultats d’aquests projectes.

Aquest centre, liderat per la Dra Maria Rodríguez-Palmero, directora d’Investigaciò Bàsica de Laboratorios Ordesa, disposa de tecnologia d’última generació i un equip científic multidisciplinari molt qualificat i especialitzat en àrees com ara la nutrició, la biotecnologia, la microbiologia i la pediatria clínica.