La UTOX participa en el consorci «COPONAMRI» per desenvolupar nanopartícules magnètiques per a aplicacions biomèdiques

By 12 de juliol de 2012novembre 16th, 2020No Comments
Imatge © Parc Científic de Barcelona
 12.07.2012

La del Parc Científic de Barcelona –liderada per Miquel Borràs– és un dels tres partners del consorci europeu que durà a terme el projecte «COPONAMRI», que té com a finalitat desenvolupar una nova generació de nanopartícules magnètiques per a aplicacions biomèdiques. La iniciativa compta amb un pressupost de 120.000€ i està finançada per la Unió Europea, (dins del marc de la convocatòria - Pilot Joint Call for Collaborative S&T Projects) i en ella també hi participen l', liderat per Yannick Guari, coordinador del projecte, i l', dirigit per Alexander Trifonov.

L’objectiu del projecte «COPONAMRI» (acrònim de COordination POlymer NAnoparticles: An evaluation of their toxicity and efficiency as MRI contrasts agents & biomarkers), que es durà a terme durant el període 2012 – 2014, és desenvolupar una nova generació de partícules magnètiques nanoestructurades, fet que constituirà un salt qualitatiu en l’estat actual de la tecnologia de sondes bimodals per al diagnòstic mèdic per la imatge, combinant la ressonància magnètica i el biomarcatge.

Amb la finalitat d’aconseguir aquest objectiu, els partners del consorci desenvoluparan estratègies innovadores adaptades a les diferents etapes del projecte, des del desenvolupament de nous blocs de construcció amb propietats magnètiques o òptiques adients, llur propi assemblatge via “química suau”, per tal de construir nanopartícules amb un recobriment apropiat per a aplicacions biomèdiques, fins a l’avaluació d’aquestes darreres com a agents de contrast en MRI i biomarcadors, així com l’avaluació més completa de llur toxicitat i ecotoxicitat.

La Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia és una plataforma de recerca, innovació i serveis en toxicologia, que es va crear com a una unitat pròpia del Parc Científic de Barcelona amb l’objectiu de donar suport als grups de recerca de la UB i entitats ubicades al Parc, així com a d’altres centres externs de recerca públics i privats. La Unitat duu a terme projectes de recerca propis i en col·laboració i proporciona, així mateix, serveis d’assessorament, consultoria, disseny i realització d’estudis toxicològics a mida –en funció de les necessitats i requeriments regulatoris i de qualitat precisats en cada cas– als àmbits farmacèutic, alimentari, cosmètic, químic, veterinari, material sanitari i de gestió mediambiental.

La UTOX forma part del Grup de Recerca en Toxicologia consolidat de la UB (GRET), del grup CITA-UB i del Centre de Recerca en Toxicologia (), centre IT de la xarxa de la Generalitat de Catalunya especialitzat en la Transferència de Tecnologia en Toxicologia. El CERETOX està format per dues Unitats: la Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia del PCB, dirigida pel doctor Miquel Borràs, i la Unitat de Toxicologia de la Facultat de Farmàcia de la UB, encapçalada pel catedràtic Joan Mª Llobet. La plataforma col·labora, així mateix, amb nombrosos grups de recerca de diferents universitats nacionals i internacionals, entitats i administracions públiques, i participa en un gran nombre de projectes de recerca públics nacionals i europeus (CENIT, Proyectos Singulares y Estratégicos, 7PM, etc.)