CIES organitza amb el Govern d’Antioquia el fòrum ‘Economia i Responsabilitat Social’ a Colòmbia

By 11 de juliol de 2012novembre 16th, 2020No Comments
Intervenció d'Isabel Vidal, presidenta de CIES, al fòrum 'Economia y Responsabilitat Social'
 11.07.2012

La –amb seu al Parc Científic de Barcelona– i la Governació d'Antioquia van organitzar el proppassat 16 de juny en Medellín (Colòmbia) el Fòrum "Economia i Responsabilitat Social". La jornada – que també va comptar amb la col·laboració de les entitats Proantioquia i el Centre de Pensament Social– va estar adreçada als líders, directius i responsables de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) d'empreses privades, fundacions empresarials, ONG, representants de gremis i funcionaris del Govern Departamental i Municipal amb responsabilitat directa o indirecta en alguna de les dimensions de l'RSC.

Un territori socialment responsable és aquell en què s’articulen actors provinents dels sectors públic, privat i solidari amb la finalitat de generar sinergies que promoguin el desenvolupament del territori i de la seva població, entenent per desenvolupament aquell creixement econòmic capaç de generar cohesió social i respectuós amb el medi ambient. En aquesta mesura tots els actors que conflueixen en un territori són partícips i responsables del desenvolupament.

Partint d’aquesta premisa, el fòrum es va articular al voltant de tres temes fonamentals: la conceptualització de Responsabilitat Social Corporativa, la construcció de territoris socialment responsable a través de l’RSC i la consolidació d’aliances entre els sectors públic, privat i solidari.

Isabel Vidal, presidenta de la Fundació Centro d’Investigació d’Economia i Societat, catedràtica (EU) de Teoria Econòmica de la Universitat de Barcelona, i directora acadèmica del Màster en Responsabilitat Social Corporativa, Comptabilitat i Auditoria Social de la Universitat de Barcelona, va formar part del panel d’experts que van participar com a ponents a la jornada.

Durant el decurs de la seva intervenció, la doctora Vidal va posar l’èmfasi en “la necessitat d’enfortir la relació entre els agents públics, els actors privats i el sector solidari a fi de conformar aliances efectives per al correcte exercici de la responsabilitat social corporativa” i va insistir, així mateix, en la necessitat que aquestes aliances intersectorials s’estableixin entre actors igualment forts i sòlids, sense que cap d’ells estigui subordinat a un altre: “Cadascú té un paper definit en cada procés, i aquest rol es defineix únicament per les fortaleses que puguin aportar individualment.”

Isabel Vidal també va explicar als assistents les diverses dimensions que té la responsabilitat social corporativa: la relació Empresa-Estat, el respecte dels drets laborals, les accions sostenibles des de la doble perspectiva social i l’ambiental, la filantropia i les gestions sistèmiques. “La clau està a saber tramitar aliances efectives perquè totes aquestes accions es tradueixin en desenvolupament territorial”, va assegurar la presidenta de CIES.