Sense categoria

By 26 d'octubre de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 26.10.2005

La UB és la universitat líder en productivitat científica al país

La Universitat de Barcelona (UB) és la universitat amb més productivitat científica a tot el país segons l'informe dels «Indicadores bibliométricos de la actividad científica española - 2004» editat per la Fundación Española para la Ciencia yi la Tecnología (). L'informe està fet pel grup de recerca «Scimago», dirigit per Félix de Moya, catedràtic de Documentació i Vicerector de Noves Tecnologies de la Universitat de Granada.

L’informe analitza la producció científica espanyola segons les publicacions recollides en les bases de dades del Thomson Scientific en el període 1995-2003 i proporciona una visió global sobre aspectes fonamentals del món de la ciència i la recerca al país. En el sector d’universitats, la UB lidera el rànquing de productivitat científica a tot l’Estat amb 17.013 documents (11,52 % del total). Els altres centres universitaris amb millors indicadors bibliomètrics són la Universitat Complutense de Madrid (14.518 documents), la Universitat Autònoma de Barcelona (10.096), la Universitat de València (9.400) i la Universitat Autònoma de Madrid (8.705). La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és la dotzena amb 5.007 documents (3,39 %) i és la primera politècnica del rànquing.

El total del sistema universitari català aporta 37.751 publicacions, cosa que representa el 25,56 % del total espanyol situat el 2003 en 147.699 documents. En el sector dels centres mixtos-CSIC, la posició líder en productivitat científica -amb 1.916 documents- és de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), centre de recerca constituït per la UB, l’Hospital Clínic de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el CSIC amb l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona (IIBB).

El total del sistema hospitalari català aporta una producció científica equivalent al 31,2 % del total espanyol, amb 19.970 documents (2003) sobre un total de 59 institucions a tot l’Estat i un volum global de 63.838 documents. En el sector d’institucions del sistema sanitari, el rànquing l’encapçalen quatre institucions catalanes: l’Hospital Clínic de Barcelona (6.425 publicacions), l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron (3358 publicacions), l’Hospital Universitari de la Santa Creu i Sant Pau (2908) i la Ciutat Sanitària de Bellvitge (2594) mentre que la cinquena posició és per a l’Hospital de la Paz (2537) i la tretzena per a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol. Tant l’Hospital Clínic de Barcelona com la Ciutat Sanitària de Bellvitge són hospitals universitaris adscrits a la UB.

Tot i els canvis en el panorama històric de la recerca, l’informe destaca que els centres universitaris continuen sent el principal motor de producció de coneixement al país: durant el 2003, generen un 65,04 % del total de producció nacional, seguit a distància pel sector sanitari (26,38%) i el CSIC (11,19%). Pel que fa a la distribució de la producció científica per comunitats autònomes, hi ha una forta concentració del total nacional a Madrid i a Catalunya (un 52 % el 2003).

L’informe és una continuació de l’estudi editat el 2004 (Indicadores bibliométricos de la actividad científica española: ISI Web of Science, 1998-2002) sobre la producció científica espanyola de totes les àrees de coneixement en les comunitats autònomes de l’Estat. Ara, en la nova edició de l’informe, es fa una anàlisi per institucions científiques nacionals en totes les àrees del coneixement i s’estudia els patrons de col·laboració interregional, interinstitucional i internacional per entendre millor quina és la situació del sistema de ciència sense perdre de vista les limitacions conegudes pels indicadors bibliomètrics.