Els premiats, amb el rector Dídac Ramírez, el president del Consell Social de la UB, Salvador Alemany, el director general de l'FBG, Jordi Naval, i altres participants a l'acte (Foto: UB).
 10.12.2015

La transferència de coneixement en psoriasi, reconeguda amb el Premi Antoni Caparrós

El programa de transferència de coneixement entre acadèmia i indústria en psoriasi, desenvolupat pel Grup de Recerca d’Immunologia Translacional del Departament de Fisiologia i Immunologia de la Universitat de Barcelona (UB)–amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha estat reconegut amb el Premi Antoni Caparrós, un dels cinc guardons que han lliurat aquest dimecres el Consell Social de la UB i la Fundació Bosch i Gimpera (FBG).

El Grup de Recerca d’Immunologia Translacional, liderat per Lluís Francesc Santamaria, ha estat guardonat per haver constituït una plataforma de transferència entre acadèmia i indústria que facilita identificar i caracteritzar nous compostos biològics per a la recerca de fàrmacs en psoriasi i altres patologies inflamatòries cròniques.

El Dr. Santamaría es va incorporar a la Universitat de Barcelona, l’any 2009, procedent de l’R+D+i en la indústria farmacèutica i des de llavors, ha dirigit més de vint projectes per valor de més d’1,5 milions d’euros amb importants indústries farmacèutiques, empreses biotecnològiques i spin-off nacionals i internacionals.

També s’ha concedit el Premi Antoni Caparrós al programa Binding, destinat a nens i nenes amb dificultats a l’hora de llegir, una iniciativa del professor del Departament de Psicologia Bàsica de la UB Josep Maria Sopena.

La guanyadora del Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora ha estat  Worldsensing, una firma referent en el mercat de les tecnologies sense fils per a ciutats intel·ligents (smart cities) i per a internet de les coses (internet of things). Fundada el 2008, actualment ja té projectes a catorze països i una delegació a Londres des del 2013.

El Premi José Manuel Blecua al millor article publicat en una revista reconeguda en l’àmbit de les humanitats i les ciències socials derivat d’una tesi doctoral ha estat per a un estudi d’Ernest Miguélez, en el qual s’analitza la mobilitat geogràfica de científics i enginyers a Europa a partir de les dades d’inventors de què disposa l’Oficina Europea de Patents.

El Premi Ramon Margalef del Consell Social al millor article publicat en una revista reconeguda en l’àmbit de les ciències experimentals i de la salut ha estat per a Leticia Moreira, per una recerca centrada a identificar la síndrome de Lynch —la forma hereditària més freqüent de càncer de còlon i recte— als pacients que pateixen aquesta malaltia.

En el decurs de l’acte, presidit pel rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez, ha impartit una conferència Antoni Esteve, del grup químic i farmacèutic Esteve i president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. També hi han intervingut el president del Consell Social de la UB, Salvador Alemany, i el director general de l’FBG, Jordi Naval.