Sense categoria

La recerca amb ulls de nen: Estudiants de primària mostren en un dibuix la ciència que es fa al PCB

By 10 d'agost de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 10.08.2007

Com és un laboratori per dins? Quins instruments fan servir els investigadors? Quins perfils professionals es dediquen a la recerca? Són algunes de les preguntes que s'han fet els prop de 400 nens de 10 a 12 anys que han visitat el Parc Científic de Barcelona per participar en un taller-teatre de biomedicina. Aquest taller s'ofereix gratuïtament a les escoles i es du a terme en col·laboració amb l' i la . Els dibuixos que il·lustren aquesta experiència es poden veure a del Parc, i, en breu, en una exposició que acollirà l'Edifici Modular.

L’objectiu d’aquesta activitat, que s’anomena “Recerca a Primària”, és despertar l’interès per la ciència i fomentar vocacions en aquest àmbit entre els joves estudiants, així com contribuir a enriquir el seu programa educatiu. Es tracta d’un projecte que s’emmarca dins del programa de divulgació científica “Recerca en Societat” del PCB.

L’activitat es du a terme de 10 a 12.30 hores del matí, i consta de dues parts: un taller-teatre i una visita guiada per algunes de les instal·lacions del Parc. En el taller, dos científics una mica esbojarrats fan preguntes als nens i els conviden a realitzar un experiment, mentre els expliquen quines són les funcions dels gens i el DNA, així com la diferència entre les cèl·lules d’origen animal i vegetal..

Mentre un grup fa el taller, l’altre visita els laboratoris del Grup de recerca en Química Combinatòria per al desenvolupament de nous compostos, dirigit per Fernando Alberício, i del Grup de recerca en Disseny, síntesi i estructura de pèptids i proteïnes, que lidera Ernest Giralt, on poden veure com treballen i quins instruments fan servir els científics. Seguidament, els nens entren a la sala de lupes (Àrea Drosophila) dels Serveis Científics Comuns (SCC-PCB), on se’ls explica la utilitat de la mosca de la fruita per estudiar algunes malalties. Per últim, accedeixen al Servei d’Experimentació Animal (SEA-PCB), on se’ls ensenyen quines són les característiques dels animals que es fan servir per a l’experimentació.

Els dibuixos que es poden veure a la web del PCB mostren les activitats que els nens han dut a terme durant el taller, els conceptes científics que han après i els objectes amb què han interactuat. Una de les propostes que més els diverteix és un experiment que mostra com el gel carbònic passa directament d’estat sòlid a gasós en exposar-lo a temperatura ambient, el que provoca l’explosió d’una bossa de plàstic on s’introdueix.

Aquest taller de biomedicina es va posar en marxa el passat mes de febrer i es du a terme dos cops al mes, concretament els divendres cada quinze dies. Fins al juny d’enguany han participat en aquesta iniciativa un total de dotze escoles de Barcelona. A partir del proper mes setembre es reprendrà l’activitat i, en principi, està prevista la seva continuïtat al llarg de l’any 2008.

Més informació: comunicacio@pcb.ub.cat