Sense categoria

La longitud dels telòmers indica l’esperança de vida del petrell gegant antàrtic

By 19 de gener de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 19.01.2011

La longitud dels telòmers, els fragments de DNA que protegeixen els extrems dels cromosomes, podria ser un indicador de l'esperança de vida del petrell gegant antàrtic (Macronectes giganteus), una espècie emblemàtica de les latituds antàrtica i subantàrtica, segons apunta un article de la revista Behavioral Ecology, publicat per un equip internacional en el qual participa el professor Jacob González-Solís, del Departament de Biologia Animal i de l'Institut de Recerca de Biodiversitat de la UB (IRBio), present al Parc Científic Barcelona.

La recerca, dirigida per l’experta Pat Monhagan (Universitat de Glasgow, Regne Unit), revela també que els mascles adults del petrell gegant tenen seqüències terminals de DNA més curtes que les femelles, una diferència genètica no descrita fins ara en estudis científics sobre aus.

Els telòmers, situats a la banda terminal dels cromosomes, són uns elements clau en la divisió cel·lular. Segons estudis científics internacionals, els telòmers es van escurçant amb els cicles de divisió de les cèl·lules, i aquesta reducció està lligada a l’envelliment cel·lular. El Premi Nobel de Medicina de l’any 2009, atorgat a Elizabeth H. Blackburn, Carol W. Greider i Jack Szostak., ja reconeixia la importància del paper biològic dels telòmers en la maquinària cel·lular i molecular.

L’estudi publicat al Behavioral Ecology se centra en la colònia de petrell gegant del sud a Bird Island (Geòrgia del Sud), el gran carronyaire d’ambients antàrtics i subantàrtics, amb grans diferències entre sexes en diversos aspectes (dimensions, comportament, dieta, etc.).