Javier Iglesias, CEO, i Adrià Huguet, cofundador i CTO de Kumux (Foto: PCB).
 17.02.2023

La gestora espanyola BeAble Capital injecta 500.000 euros en la ‘deep tech’ Kumux

BeAble Capital, el venture espanyol de referència en ‘science equity’, ha decidit continuar apostant per la tecnologia disruptiva de la startup Kumux, ubicada al Parc Científic de Barcelona, a través d’una inversió de capital de 500.000 €. La ‘deep tech’, que va néixer com a spin-off de la Universitat de Barcelona, ha desenvolupat un sistema d’il·luminació intel·ligent centrat en l’ésser humà que, a través d’algoritmes patentats, imita la llum del sol a l’interior dels edificis, tenint en compte la geolocalització, el moment de l’any i l’activitat. La companyia té ja vint projectes en marxa en edificis d’oficines, residències de gent gran, escoles i hospitals.

La gestora de fons BeAble Capital, especializada en ‘science equity’ (transferencia tecnológica en ‘deep science’) ha invertit de nou en Kumux pel seu avanç imparable per convertir-se en un referent de l’automatització de la il·luminació circadiària en edificis per millorar la salut de les persones. Gràcies al finançament obtingut, “Kumux podrà continuar aportant salut a través de la llum en edificis intel·ligents. Aquest any tindrem finalitzats vint projectes en el sector d’oficines, residències de gent gran i hospitals, i aviat llançarem noves aliances internacionals amb partners en el sector de la il·luminació i el control”, declara el seu CEO, Javier Iglesias.

Com a conseqüència del gran desenvolupament tecnològic que s’ha produït en els darrers anys, els consumidors han canviat les seves preferències d’il·luminació interior cap a la personalització, el refinament i la intel·ligència. Segons Adrià Huguet, CTO i fundador de Kumux, “la tecnologia que hem desenvolupat es basa en dos pilars fonamentals: la ciència relacionada amb l’efecte de la llum en les persones a escala mundial i l’estudi de la il·luminació natural. Està científicament demostrat que les persones necessiten una llum diferent segons l’activitat i l’hora del dia, cosa que pot afectar-ne positivament la productivitat, el descans i la recuperació”.

Il·luminació en interiors que imita la llum solar

Kumux ha desenvolupat un sistema intel·ligent d’il·luminació autònom de simulació espectral sota els criteris del Human Centric Lighting (HCL), un nou enfocament que busca millorar la salut i el benestar de les persones a través dels efectes no visuals de la llum.

El Human Centric Lighting contribueix a millorar la concentració, l’humor i la productivitat i també a dormir millor. Els sistemes d’il·luminació circadiària desenvolupats per Kumux ajuden a regular el cicle circadiari de les persones i els permeten tenir la il·luminació adequada en el moment adequat.

Les condicions lumíniques regulen els nostres ritmes circadians, els quals influeixen en el cicle somni-vigília, respostes immunes, hàbits alimentaris, activitat cerebral, producció d’hormones i regeneració cel·lular, entre altres activitats biològiques. L’alteració del cicle circadià no només pot perjudicar el nostre somni, també existeixen estudis que la vinculen amb l’origen de diverses malalties.

Les solucions tecnològiques que proposa la startup permeten imitar la llum solar en espais tancats i estan dissenyades per integrar-se en qualsevol lluminària o plataforma de control. “És com tenir els beneficis del sol quant a la millora d’energia, però sense córrer el risc de sobreexposició solar”, destaca Huguet.

La spin-off de la UB cerca, en definitiva, portar les propietats de la llum solar a l’interior dels edificis “per promoure l’ús de la llum natural a les nostres vides i conscienciar sobre el seu impacte positiu. Amb la modernitat, estar més temps a l’aire lliure s’ha tornat complicat. Per això hi ha Kumux”.

Beneficis per al planeta

Kumux no està només compromesa amb la salut de la població; també ho està amb el planeta. Els sistemes d’il·luminació circadiària tenen un impacte positiu tant en les persones com en el medi ambient. És per això que, la ‘deep tech’ ha treballat intensament per desenvolupar un simulador que permet visualitzar el control d’il·luminació circadiària, però també del consum d’energia elèctrica de les organitzacions que l’implementen.

“Amb aquesta eina els nostres clients poden observar com seria la variació de la il·luminació al llarg del dia, però també com poden estalviar energia i diners gràcies a aquesta regulació”, explica Huguet. L’objectiu és “crear una solució que permeti millorar el benestar de les persones que passen molt de temps dins de llocs tancats –ja sigui per feina, perquè són a les escoles o perquè han d’anar a l’hospital– però que també permeti a les empreses estalviar energia i diners alhora. En el passat això semblava sovint una mica difícil d’aconseguir, però hem creat una solució que crea un impacte positiu en tots dos aspectes i de manera automàtica, en funció de la geolocalització i de l’activitat, i aquesta és una de les coses que diferencia Kumux de la competència”.

Com a conseqüència, la tecnologia desenvolupada per Kumux no beneficia exclusivament a les persones, sinó que s’estén al planeta, ja que “en utilitzar il·luminació LED, més els algorismes Kumux, podem reduir el consum energètic fins a un 20% i ajudar les empreses a reduir-ne l’impacte ambiental, així com a estalviar en la factura dels serveis elèctrics”, revela Iglesias.

Kumux, amb el seu equip avançat i especialitzat en il·luminació circadiària, i els seus aliats continuaran liderant en els pròxims anys la innovació de la indústria de la il·luminació a Espanya i en els mercats internacionals d’il·luminació, per “portar un raig de sol a l’interior dels edificis”, conclou.