A l’esquerra, cèl·lules fluorescents de Mycoplasma pneumoniae. Dreta, il·lustració del mateix bacteri (Imatge: Marina Marcos / Jaume Pinyol).
 15.02.2023

Revelen com sobreviu el bacteri causant del 30% de pneumònies extrahospitalàries

Un equip liderat per l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, i el Buchmann Institute for Molecular Life Sciences (BMLS) d’Alemanya ha desxifrat l’estructura i el funcionament de la proteïna P116, gràcies a la qual el bacteri Mycoplasma pneumoniae obté colesterol i altres lípids necessaris per a la seva supervivència. Els resultats de l’estudi, publicat a la revista Nature Structural & Molecular Biology, obren noves possibilitats terapèutiques per bloquejar la capacitat infecciosa d’aquest patogen, i suggereixen, també, diverses aplicacions en biotecnologia.

El bacteri Mycoplasma pneumoniae és el causant del voltant del 30% de les pneumònies atípiques i altres infeccions respiratòries a totes les edats, però especialment en nens. Aquest tipus de bacteri necessita lípids, com el colesterol, que ha de captar del seu hoste per poder sobreviure.

Ara, un nou estudi, liderat pels investigadors Ignacio Fita i Achilleas Frangakis de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona del CSIC (IBMB-CSIC) i el Buchmann Institute for Molecular Life Sciences (BMLS), respectivament, ha identificat i estudiat l’estructura i el funcionament de la proteïna P116, amb la qual el bacteri M.pneumoniae atrapa el colesterol i altres lípids que necessita per mantenir la integritat de la seva membrana i poder sobreviure.

L’equip ha utilitzat una tecnologia avançada de microscòpia electrònica a temperatures criogèniques per estudiar la proteïna P116, que ha revelat una nova estructura. Tal com detalla Ignasi Fita, “l’estructura conté una gran cavitat completament hidrofòbica capaç d’albergar diferents compostos lipídics”.

La tecnologia d’espectrometria de masses i l’ús de radioisòtops va permetre analitzar amb gran precisió els diferents lípids essencials que es podien emmagatzemar en aquesta cavitat de la P116. Les anàlisis fetes per l’equip investigador mostren que P116 pot captar del medi lípids específics com fosfatidilcolina, esfingomielina o colesterol, i que poden obtenir colesterol fins i tot de les lipoproteïnes que hi ha a la circulació sanguínia de l’hoste.

“Aquests resultats poden obrir noves possibilitats terapèutiques per bloquejar la funció de la proteïna P116 i, per tant, la capacitat infecciosa de Mycoplasma pneumoniae. També suggereixen diverses aplicacions en biotecnologia”, afegeix David Vizarraga, investigador de l’IBMB-CSIC, un dels primers signants del treball juntament amb Lasse Sprankel, de l’Institut Buckman (Alemanya).

A l’estudi també hi han participat els investigadors Jesús Martín de l’IBMB-CSIC; Marina Marcos i Jaume Piñol, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); i Josep Julve, Noemi Rotllan i Joan Carles Escolà-Gil, de l’Institut de recerca de l’Hospital de Santa Creu i Sant Pau i CIBERDEM, aíxi com investigadors del Max Planck Institute of Biophysics d’Alemanya.

» Article de referència: Vizarraga & L. Sprankel J. Martín, S. Manger, J. Meier-Credo, M. Marcos, J. Julve, N. Rotllan, M P. Scheffer, JC. Escolà-Gil, J. D. Langer, J. Piñol, I. Fita & A. Frangakis“Essential protein P116 extracts cholesterol and other indispensable lipids for Mycoplasmas”. Nature Structural & Molecular biology (2023). Doi: https://doi.org/10.1038/s41594-023-00922-y