Irene Marco-Rius (IBEC) i Cristina Mayor-Ruiz (IRB Barcelona). Programa Fundación ”la Caixa” – BIST.
 04.03.2021

La Fundació “la Caixa” i el BIST llancen el programa Chemical Biology que impulsarà dos nous grups de recerca puntera de l’IBEC i l’IRB Barcelona

La Fundació “la Caixa” i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) llancen el programa Fundació “la Caixa” – BIST Chemical Biology destinat a impulsar la recerca en biologia química per al desenvolupament de nous medicaments. El projecte arrenca amb la incorporació de dos nous grups de recerca de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), liderats per dues joves investigadores, Irene Marco-Rius i Cristina Mayor-Ruiz, respectivament, al Parc Científic de Barcelona.

La iniciativa té com a objectius posar en marxa un potent programa de recerca en aquesta disciplina i atraure talent, tot creant un hub de biologia química a la ciutat de Barcelona. Amb la col·laboració de l’IBEC i l’IRB Barcelona –dos entres BIST– s’afavoreix la recerca multidisciplinària i l’establiment d’un important nucli en la ciutat, obrint la porta a noves col·laboracions entre centres i nous projectes en biologia química.

“Amb aquest programa la Fundació “la Caixa” fa un pas més en l’aposta decidida per assegurar que els resultats de la investigació en salut es traslladin a la societat. Des de fa més de 30 anys la institució aposta per la recerca d’excel·lència, convençuts que impulsar la investigació en salut és invertir en el benestar de les persones”, assegura Àngel Font, director corporatiu d’Investigació i Salut de la Fundació ”la Caixa”.

Un programa per impulsar el talent jove

El programa ha permès la creació de dues noves posicions de Junior Group Leaders, per a les quals han estat seleccionades les investigadores Irene Marco-Rius (IBEC) i Cristina Mayor-Ruiz (IRB Barcelona).

Irene Marco-Rius representa un cas d’excel·lència en recerca amb experiència internacional. Amb un màster a la Universitat de Heidelberg (Alemanya – beca de postgrau de “la Caixa”-DAAD), es va doctorar per la Universitat de Cambridge el 2014 (Regne Unit – beca Marie Curie ITN) i, després d’un període postdoctoral a la Universitat de Califòrnia-San Francisco (EEUU) i el Centre d’Investigació pel Càncer a Cambridge, es va incorporar a l´IBEC el 2018 com a investigadora dins del grup Biosensors per a Bioenginyeria (beca postdoctoral Junior Leader de la Caixa). Des del 2020, la Dra. Marco-Rius coordina el projecte europeu Bloc.

La nova posició de la Dra. Marco-Rius és també un significatiu cas d’èxit del programa de lideratge To the Mothers of Science, impulsat pel BIST. La finalitat d’aquest programa és oferir suport a les mares que treballen en recerca per avançar en els seus camps d’investigació i dotar-les d’eines per a assolir una posició de lideratge. Irene Marco-Rius va ser una de les guanyadores de l’edició de 2020.

Irene Marco-Rius explica que el seu grup es focalitzarà en el desenvolupament de tecnologies innovadores d’imatge molecular per diagnosticar malalties i avaluar la resposta al tractament de manera precoç. “Les cèl·lules del nostre cos s’adapten ràpidament al seu entorn i canvien la manera com aconsegueixen els nutrients i l’energia que els cal per sobreviure. El meu grup treballa amb una tecnologia que ens permet estudiar aquestes reaccions químiques dins el nostre cos, o fent servir bioenginyeria de teixits, i trobar marcadors de malalties o de resposta a un fàrmac abans que es produeixin canvis anatòmics. Per exemple, podem distingir entre cèl·lules cancerígenes i cèl·lules sanes dins el cos fent servir un aparell de ressonància magnètica sense necessitat de fer una biòpsia i sense dolor.”

La Dra. Marco-Rius comenta també que “la recerca biomèdica és molt multidisciplinària, i els grans avenços necessiten un nucli d’excel·lència que fomenti la col·laboració i l’intercanvi de coneixement. En aquest sentit, Barcelona i el programa de la Fundació “la Caixa” i el BIST són una peça clau perquè puguem seguir fent recerca d’avantguarda.”

Cristina Mayor-Ruiz, junior group leader del nou Targeted Protein Degradation and Drug Discovery Lab de l’IRB Barcelona, orientarà la seva investigació envers la degradació dirigida de proteïnes, una innovadora tècnica que compta amb una important aplicabilitat terapèutica.

La Dra. Mayor-Ruiz és llicenciada en Biotecnologia per la Universitat de Salamanca. Va dur a terme els seus estudis de doctorat en Biologia Molecular al Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO), al laboratori del Dr. Óscar Fernández-Capetillo, on es va centrar en mecanismes de resistència a teràpies per al càncer. Posteriorment, es va unir com a investigadora postdoctoral al laboratori del Dr. Georg Winter al Research Center for Molecular Medicine (CEMM) a Viena (Àustria). El seu treball ha generat vuit articles científics, publicats en revistes com Nature Chemical Biology o Molecular Cell, cinc d’ells com a primera autora.

Cristina Mayor-Ruiz subratlla que “la biologia química té un gran potencial traslacional, especialment per a la producció de nous fàrmacs, pel que resulta especialment interessant impulsar un nucli potent d’aquesta disciplina en un entorn com Barcelona, amb una important indústria farmacèutica”.

El nou laboratori de Cristina Mayor-Ruiz treballa en degradació dirigida de proteïnes, una tècnica innovadora amb aplicacions terapèutiques. “El que fem és utilitzar entitats químiques (fàrmacs) per a reprogramar mecanismes que les nostres cèl·lules empren de forma natural per a degradar proteïnes. Nosaltres redirigim aquests mecanismes contra proteïnes que tenen interès terapèutic, per exemple en el tractament del càncer i, en concret, en el de pàncrees, per al qual no hi ha pràcticament cap tractament disponible actualment”.

» Més informació: web del BIST [+]