Vicens Oliver, president de GAEM (en primera línia), amb els membres del jurat i la resta dels premiats (Foto: © Trifermed).
 26.06.2015

La Fundació GAEM, guardonada amb el premi Trifermed a l’impacte social en salut

El Grup d’Afectats d’Esclerosi Múltiple (Fundació GAEM) –amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha estat un dels guanyadors de la primera edició dels Trifermed Social Impact in Healthcare Awards, que reconeixen iniciatives amb impacte social en l’àmbit de la salut. El jurat dels guardons –organitzats per Trifermed amb la col·laboració de Biocat, CataloniaBIO i EsadeCreapolis– està presidit per Montserrat Vendrell, directora de Biocat i del PCB.

Els premis s’han lliurat aquest divendres durant el transcurs del Trifermed Social Evening, que ha aplegat més de 250 professionals del sector biotecnològic i farmacèutic internacional al CaixaForum de Barcelona. L’empresari i mecenes artístic Antoni Vila Casas; el fundador d’Archivel Farma, José Martínez, i la Fundació Privada DAU per a la inserció laboral de persones amb trastorns mentals també han estat guardonats en aquesta primera edició dels premis.

A més de Montserrat Vendrell, el jurat dels guardons ha estat integrat per representants de dilatada trajectòria al sector: Ignasi Biosca, CEO de Reig Jofré i president de CataloniaBio; Edgar Jordà, CEO d’EsadeCreapolis; Ana Maiques, co-fundadora i CEO de Neuroelèctrics; Antoni Villaró, director general de Ferrer; Carlos Gallardo, fundador i director general de CG Health Ventures; Clara Campàs, directora d’estratègia i desenvolupament de Kern Pharma; i Luis Ruiz, fundador i CEO de Spherium Biomed.

Un sector amb impacte econòmic i social

La biomedicina és un sector d’alt impacte econòmic. La BioRegió, el clúster de les ciències de la vida de Catalunya, compta amb 560 empreses (dades de desembre de 2014) que donen feina a 35.000 professionals i generen 11.000 milions d’euros, prop del 6% del PIB català. La BioRegió inclou més 56 centres de recerca amb activitat en ciències de la vida amb més de 7.200 treballadors, 17 hospitals universitaris, 12 centres tecnològics i 16 parcs científics, a més de dues grans infraestructures de recerca, el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i el Sincrotró Alba-Cells.

“Els països no fan recerca perquè són rics, sinó que són rics perquè fan recerca. La recerca en salut és un dels patrimonis més valuosos que té el nostre país, i un actiu indiscutible de la nostra economia del coneixement”, ha destacat Montserrat Vendrell.

Més enllà de les xifres, però, el sector té un gran impacte en la qualitat de vida dels pacients. “El sector biomèdic genera contínuament grans titulars, però darrera de cada gran titular hi ha un munt de petites històries. Els premis Trifermed busquen fer aflorar aquestes històries i estimular amb l’exemple dels premiats que altres empreses, individus o institucions públiques apostin també per canviar el món a través de la biomedicina i la farmàcia”, ha explicat Sergi Trilla, CEO de Trifermed.

“És un plaer i un gran honor per a mi rebre aquest premi i vull compartir-lo amb tots els que diàriament, i sense defalliment, treballem i col·laborem a la Fundació Gaem amb l’objectiu d’aconseguir esborrar l’adjectiu incurable d’aquesta malaltia. Agraeixo també a Trifermed l’interès i l’oportunitat que ens doneu de presentar el nostre projecte i d’haver estat guardonats per la nostra trajectòria”, ha afirmat Vicens Oliver, president de la Fundació GAEM.

Més d’una dècada lluitant pels afectats d’esclerosi múltiple

La Fundació GAEM, Grup d’Afectats d’Esclerosi Múltiple, constituïda el novembre de 2006 a partir de l’associació del mateix nom creada l’any 2003, és una organització sense ànim de lucre independent que té com a objectiu principal impulsar treballs de recerca biomèdica que trobin solucions terapèutiques per a la curació d’aquesta malaltia, invertint en projectes traslacionals en biotecnologia. L’organització també promou diferents iniciatives per apropar els avenços científics i coneixement de l’EM a científics, metges i pacients, així com diverses campanyes i esdeveniments per sensibilitzar a la societat.

Des de l’any 2006, impulsa el projecte de recerca de teràpia cel·lular immune, amb el suport de l’Obra Social “la Caixa”. Al llarg d’aquest any 2015 es duran a terme els assajos clínics en Fase Ib amb una petita mostra de pacients a l’Hospital Clínic de Barcelona. Una altra iniciativa de la Fundació és l’Acceleradora de projectes –creada per enfortir i impulsar la recerca biomèdica especialitzada en aquesta patologia– i el seu primer simposi científic –celebrat recentment amb l’objectiu de reunir a la comunitat científica per fer una crida als projectes de recerca més nous en esclerosi múltiple i neuromielitis óptica– que obrirà un nou cicle de seminaris científics.

Situada al Parc Científic de Barcelona, la Fundació GAEM està presidida per Vicens Oliver, afectat per la malaltia des de l’any 1993.

Emprenedoria per afrontar el reptes socials de la salut

Trifermed, amb seu a EsadeCreapolis, és una empresa consultora fundada l’any 2002, pels doctors Sergi Trilla i Marta Fernández, com a plataforma de desenvolupament de negoci farmacèutic per al sector de ciències de la salut.

Los premis Trifermed Social Impact in Healthcare Awards van néixer en motiu del 10è aniversari del Trifermed Social Evening, un esdeveniment de networking que celebra anualment l’entitat per als professionals de les empreses biofarmacètiques i biotecnològiques d’arreu del món. Després d’una exitosa primera edició d’aquests guardons a Canadà el passat més de febrer, el premis Trifermed arriben a Barcelona per reconèixer l’esperit empresarial, l’impacte social i l’excel·lència a l’àmbit de la salut.