El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, amb el director general de Biocat, Albert Barberà, i la directora executiva de TO Health!, Ella Korets-Smith. (Foto: Biocat).
 23.05.2016

La facturació de les 734 empreses de la BioRegió arriba al 7% del PIB català

El sector de les ciències de la vida i la salut de Catalunya aplega 734 empreses que facturen 14.360 milions d’euros, un 7% del PIB de Catalunya, i donen feina a 42.133 treballadors. Aquestes són algunes de les dades extretes de l'Informe Biocat 2015 presentat dijous al Palau de la Generalitat, davant més de 200 representants del món polític, acadèmic, científic i empresarial. L’acte va estar presidit pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i també hi van intervenir Albert Barberà, director general de Biocat, l’entitat que coordina i promou el sector de les ciències de la vida i la salut a Catalunya, i Ella Korets-Smith, directora executiva de TO Health!, el clúster de ciències de la vida de la regió de Toronto.

L’informe elaborat per Biocat –des de la seva seu al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ofereix una visió global de l’evolució de la BioRegió de Catalunya entre 2013 i setembre de 2015. L’estudi evidencia una progressiva consolidació del clúster de les ciències de la vida i de la salut de Catalunya, amb la creació de 75 noves empreses en aquest període, que s’integren al total de 734 empreses i 89 centres de recerca que formen part de l’ecosistema.

Durant la seva intervenció, el president  Puigdemont va afirmar que les dades revelades en aquest informe demostren que “l’aposta que vam fer i que fem per la recerca i la innovació tenia i té tot el sentit del món, perquè ara sabem que podem créixer, on podem arribar i que  algunes de les condicions ambientals que expliquen casos d’èxit aquí les tenim”.  El cap de l’Executiu va remarcar també que Catalunya rep el 53% de tots els ajuts atorgats per l’European Research Council a l’Estat espanyol i que disposa d’infraestructures tecnològiques i de coneixement com el Supercomputing Center, el sincrotró o el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG) amb seu al PCB.

Albert Barberà, que va presentar les principals xifres i conclusions de l’Informe, va destacar que: “Pel que fa al creixement empresarial i l’emprenedoria, el balanç d’aquests dos anys, i de fet, dels darrers 10 anys, és certament positiu. L’increment del nombre de companyies, l’augment de la seva dimensió i l’elevada captació d’inversió i grans operacions empresarials evidencien la consolidació progressiva del nostre ecosistema”. Per contra, segons el director de Biocat, la inversió en R+D pública i privada al sector ha baixat quasi un 11% entre 2009 i 2014. Pel que fa a l’excel·lència científica, l’informe fa palès que “Catalunya continua situant-se entre les primeres regions europees en qualitat i quantitat”, va remarcar.

Per la seva banda, Ella Korets-Smith va explicar quins són els factors d’èxit del model canadenc i va compartir best practices que poden ser d’utilitat per aplicar a l’ecosistema de la BioRegió de Catalunya. Segons Korets-Smith, un clúster d’èxit necessita un context apropiat, activitats interessants i bons recursos i habilitats. “Les activitats alineades amb les necessitats, els recursos i les bones condicions de negoci són clau per impulsar l’èxit de les iniciatives dels clústers”, va apuntar Korets-Smith. La canadenca va subratllar la importància que totes les institucions involucrades estiguin alineades per tal d’assolir els objectius amb més rapidesa.

La BioRegió de Catalunya, en xifres

L’informe, que repassa la situació del sector entre el 2013 i setembre de 2015, mostra l’evolució positiva dels indicadors clau de la BioRegió de Catalunya, entre els quals destaca la creació de 75 noves empreses. Amb aquest increment, el sector de les ciències de la vida i la salut a Catalunya compta amb 734 empreses, de les quals 221 són biotecnològiques, 46 farmacèutiques, 94 de tecnologies mèdiques innovadores, 208 proveïdores i enginyeries, 139 de serveis professionals i consultoria i 26 entitats d’inversió actives. Amb aquestes dades, Catalunya se situa entre els quatre països europeus amb més empreses del sector de la salut per habitant i el segon en empreses farmacèutiques per càpita.

Així mateix, la BioRegió de Catalunya compta amb 89 entitats de recerca: 41 centres de recerca, 15 hospitals universitaris, 11 universitats que ofereixen estudis de ciències de la vida, 2 grans infraestructures científiques, 7 centres tecnològics i 13 parcs científics i tecnològics amb activitats en ciències de la vida.

Les 89 entitats de recerca de la BioRegió han aconseguit que el nombre de publicacions de ciències de la vida i la salut s’incrementi un 168% entre 2000 i 2015, el que representa un 3,15% de la producció científica europea, un 0,99% de la producció mundial i un 29% de les publicacions de l’Estat espanyol. Catalunya és el segon país de la UE en nombre d’ajuts atorgats per l’European Research Council (ERC) per milió d’habitants, i obté el 53% de tots els ajuts atorgats a l’Estat espanyol (180), un 35% dels quals corresponen a ciències de la vida. (Font: Biocat)

Consulta l’informe Biocat: