Sense categoria

By 21 de desembre de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 21.12.2007

La directora de l’OBD María Casado, membre del Comitè de Bioètica d’Espanya

María Casado, directora de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (OBD), ubicat al Parc Científic de Barcelona, serà un dels dotze experts que constituiran el Comitè de Bioètica d'Espanya, un nou òrgan independent i de caràcter consultiu adscrit al Ministeri de Sanitat i Consum, que s'encarregarà d'emetre informes i assessorar al Govern Central i als Governs de les comunitats autònomes en qüestions relacionades amb les implicacions ètiques i socials de la biomedicina i les ciències de la salut. La designació de María Casado, així com els noms dels altres onze membres que integraran aquest nou Comité s'ha fet pública avui, 21 de desembre, durant el Consell de Ministres que ha tingut lloc a Madrid.

Segons María Casado, aquest tipus d’organismes consultius són fonamentals ja que els avenços tecnològics i biomèdics sovint generen esperança, però també por o recel en la societat, i, per tant, s’han d’abordar des d’un punt de vista científic i social, tenint en compte els diferents posicionaments. Per això, “aquestes comissions, que són interdisciplinàries i plurals, són un espai molt útil per a la reflexió, i permeten fer propostes i informes amb arguments que donin suport als diferents punts de vista, en el marc dels drets humans fonamentals”.

Així mateix, María Casado explica que la creació d’aquest comitè suposa un avenç important, ja que fins ara existien alguns Comitès a nivell autonòmic i s’havien creat comissions sectorials per debatre alguns temes puntuals en aquest àmbit, però no s’havia creat cap Comitè de Bioètica a nivell estatal, com hi ha a d’altres països europeus des de fa anys.

La creació del Comitè de Bioètica d’ Espanya era una assignatura pendent del Govern central, ja estava prevista en la Llei de Investigació Biomèdica, aprovada el proppassat mes de juliol. Sis dels seus dotze membres són proposats pel Govern central i els altres sis a proposta de les comunitats autònomes (CC.AA) en el si del Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salud. La designació de María Casado va ser acordada la setmana passada. Es tracta de la única dona que ha estat seleccionada pel Consejo Interterritorial, i la votació per a la seva elecció va ser unànime.

María Casado és doctora en Dret, professora de Filosofia del Dret, Moral i Política de la Universitat de Barcelona (UB) i titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB. És creadora i directora del Máster de Boètica i Dret de la UB i presidenta de l’Associació de Bioètica i Dret. A més, coordina el Grup de Recerca Consolidada de la Generalitat de Catalunya “Bioètica, Dret i Societat”, la Xarxa Temàtica de Bioètica i Drets Humans, la Xarxa per al Ensenyament Conjunt de la Bioètica de la Unió Europea i la Xarxa de Docència en Bioètica de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECI). Actualment és membre del Comitè Consultiu de Bioètica de Catalunya, del Comitè Assessor de la CIRIT, de la Comissió de Bioètica de la UB, de la Comissió d’experts del Banco Nacional de ADN, de la Junta Directiva de la International Association of Bioethics, del Comitè d’Ètica del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona i de la European Association of Global Bioethics. L’any 2006 va rebre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic que atorga la Generalitat de Catalunya per la seva contribució a la recerca en bioètica des d’una perspectiva pluridisciplinària i laica.