Els premiats amb el rector de la UB, Joan Guàrdia; el president del Consell Social, Joan Corominas; i la gerent de l'FBG, M. Teresa Plo (Foto UB).
 20.12.2023

La biotecnològica Gate2Brain guanya el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora del 2023

Gate2Brain, amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha guanyat el ‘Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora’ 2023, un dels quatre Premis del Consell Social de la Universitat de Barcelona i la Fundació Bosch i Gimpera, que es convoquen anualment per distingir recerques d’alta qualitat de joves investigadors i investigadores, així com casos de retorn a la societat de coneixements adquirits i desenvolupats a la UB. Els guardons es van lliurar ahir, 19 de desembre, a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la UB, en un acte presidit pel rector Joan Guàrdia.

Gate2Brain va rebre el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora desenvolupada dins la UB pel disseny de teràpies que travessen de manera eficient barreres biològiques com ara la barrera hematoencefàlica, facilitant així l’arribada de fàrmacs al cervell. El seu objectiu és augmentar l’eficàcia i disminuir els efectes secundaris dels tractaments de malalties cerebrals a través d’una tecnologia radicalment innovadora basada en pèptids, un tipus de molècules formades per la unió de diversos aminoàcids.

La companyia es va constituir l’any 2020, com a spinoff de la UB, l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i l’Hospital Sant Joan de Déu, per explotar la tecnologia desenvolupada durant més de quinze anys al laboratori de pèptids i proteïnes de l’IRB Barcelona, que liderava el professor emèrit de la Facultat de Química de la UB Ernest Giralt, i del qual Meritxell Teixidó, actual consellera delegada de la companyia, era investigadora associada. La línia de recerca que ha dirigit aquests anys ha donat lloc a tres famílies de pèptids llançadora amb capacitat de creuar la barrera hematoencefàlica i fer arribar al cervell molècules terapèutiques que no ho poden fer soles. Les tres patents han estat llicenciades a Gate2Brain.

Meritxell Teixidó, actual consellera delegada de Gate2Brain, durant l’acte de lliurament dels premis (Foto: UB).

El primer producte creat per l’empresa és un nou enfocament terapèutic per a tumors cerebrals pediàtrics. Es tracta d’un producte que combina oncologia, malaltia minoritària i pediatria i que ha estat protegit per dues patents recents els drets de comercialització de les quals estan llicenciats a Gate2Brain en exclusiva. Gràcies a aquesta tecnologia s’aconsegueix incrementar la penetració cerebral de l’agent anticancerigen transportat i augmentar l’activitat antitumoral in vivo en models animals derivats de pacients.

Un mercat en creixement

Gate2Brain es va constituir amb la inversió inicial del Programa Mind the Gap de la Fundació Botín i BStartup Health del Banc Sabadell, i l’any passat va ser beneficiària d’un ajut EIC Accelerator de la Comissió Europea per import de 2.5M€.

La companyia opera al mercat del transport de medicaments al sistema nerviós central, que, segons apunten les estimacions, podria arribar als 4.600M$ el 2026 amb una taxa de creixement anual del 30,2%. El seu model de negoci se centra a obtenir acords de llicència amb empreses farmacèutiques desenvolupadores de medicaments per al sistema nerviós central.

El jurat del Premi Senén Vilaró del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera ha valorat molt positivament totes les fites aconseguides per Gate2Brain des de la seva creació, augurant-li un futur molt prometedor.