Jornada d’homenatge al professor Josep Egozcue, membre de l’Observatori de Bioètica i Dret

By 29 de març de 2006novembre 16th, 2020No Comments
 29.03.2006

El dimarts 4 d'abril va tenir lloc lloc a l'Auditori Antoni Caparrós del Parc Científic de Barcelona un al professor Josep Egozcue, membre de l' (OBD) i catedràtic del Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, que va morir el proppassat 7 de febrer a causa d'un càncer. La jornada destacarà la seva aportació en les activitats de l'OBD i, en concret, en la coordinació d'alguns dels documents del grup d'opinió d'aquest centre.

L’acte s’iniciarà amb les intervencions de membres de l’OBD, entre ells la directora de l’OBD María Casado, el secretari Albert Royes, la professora titular de Dret Constitucional de la UB Ana Sánchez-Urrutia i la investigadora Itziar Lecuona. D’altra banda, clausuraran l’homenatge el rector de la UB Màrius Rubiralta, el rector de la UAB Lluís Ferrer, el cap del Servei de Medicina de la Reproducció de l’Institut Universitari Dexeus Pere N. Barri i el professor titular de Biologia de la Reproducció de la UAB Josep Santaló.

Durant la jornada es farà, a més, una retrospectiva dels documents en què va participar Egozcue a partir de la intervenció, en primer lloc, de la directora del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona Anna Veiga, que comentarà els treballs elaborats sobre les cèl·lules mare embrionàries, la donació d’oòcits i la congelació d’aquests per a la reproducció humana. Així mateix, la catedràtica de Biologia de la Reproducció de la UAB Francesca Vidal, comentarà els documents dedicats a la recerca amb embrions i a la selecció de sexe.I, finalment, la catedràtica de Genètica de la UB Roser Gonzàlez-Duarte es referirà a la publicació de l’OBD sobre dones i ciència, i farà menció de la ponència que Egozcue va presentar al Consell General del Poder Judicial sobre aquest tema.

Nascut a Puigcerdà fa 65 anys, Josep Egozcue i Cuixart era doctor en Medicina i Cirurgia i professor emèrit de la UAB, universitat en què també va ser secretari general i vicerector de Relacions Exteriors i Campus. Autor de més de 475 articles de recerca, va ser reconegut internacionalment com una autoritat en el camp de la biologia cel·lular. Va centrar les seves investigacions en el camp de la citogenètica i en l’evolució cromosòmica en els primats, així com en l’aplicació d’aquests coneixements en la genètica humana i la fertilitat. Va ser pioner a tot l’Estat en la investigació de les tècniques de reproducció assistida que van possibilitar la fecundació in vitro.

En l’àmbit de la bioètica, Egozcue va ser professsor del Màster de Bioètica i Dret de la UB, autor de més de 42 articles o capítols de llibres, i assessor del Consell d’Europa, de la Comissió Europea i de les Corts estatals en temes d’ètica de la reproducció humana assistida. President i membre d’honor de la Societat Europea de Reproducció Humana i Embriologia i soci d’honor de l’Associació Primatològica Espanyola, el doctor Egozcue va rebre el Premi de la Fundació Catalana per a la Recerca l’any 1996 i la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic l’any 1989.