Joan Guinovart (Foto: IRB Barcelona)
 30.09.2015

Joan Guinovart, director de l’IRB Barcelona, president dels bioquímics mundials

Joan J. Guinovart, presideix des d’aquest setembre i per un període de tres anys la Unió Internacional de Bioquímica i Biologia Molecular (IUBMB en les seves sigles en anglès), que uneix a biòlegs i bioquímics moleculars de 77 països d'arreu del món, i al capdavant de la qual han estat, entre altres personalitats, els premis Nobel Severo Ochoa, Hugo Theorell i Feodor Lynen. Guinovart ha estat el fundador de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i dirigeix l'entitat des de la seva creació l'any 2005 al Parc Científic de Barcelona.

Durant l’acte de presa de possessió, Guinovart  –que succeeix a Greg Petsko del Weill Cornell Medical College dels Estats Units i serà el primer científic que presideix la IUBMB des d’Espanya– va declarar que les seves prioritats seran millorar l’ensenyament de la bioquímica i biologia molecular, promocionar la creació de societats científiques en aquesta disciplina en els països on encara no n’hi ha i promoure la ciència entre les noves generacions. Per engegar noves iniciatives, Guinovart va expressar la satisfacció de comptar “amb una immensa qualitat i quantitat d’expertesa de tota la gent que conforma la Unió”.

La IUBMB, fundada el 1955 i amb seu a Holanda, uneix a biòlegs i bioquímics moleculars de 77 països amb l’objectiu de promoure la recerca i la formació en aquesta àrea arreu del món. La IUBMB té entre les seves missions promoure la interacció entre les diferents forces de les ciències moleculars, crear xarxes que transcendeixin les barreres ètniques, culturals, econòmiques i de gènere, crear oportunitats per als joves científics perquè desenvolupin tot el seu potencial, proveir assessorament basat en l’evidència científica per a les polítiques públiques, promoure els valors i l’ètica de la ciència, i assegurar la llibertat i el lliure moviment dels científics d’arreu del món.

Joan J. Guinovart, nascut a Tarragona el 1947, és Llicenciat en Ciències Químiques i Doctor en Farmàcia per la Universitat de Barcelona (UB). És catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la UB i fundador director de l’IRB Barcelona des d’octubre de 2005. És Acadèmic Numerari de la Reial Acadèmia Nacional de Farmàcia (Institut d’Espanya) i de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya, membre de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i de la Academia Europaea. Ha rebut la Medalla “Narcís Monturiol” de la Generalitat de Catalunya, el premi “Prat de la Riba” de l’IEC, el Diploma d’Honor de la FEBS i la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, entre altres distincions.

Guinovart ha estat president de la Societat Espanyola de Bioquímica i Biologia Molecular (SEBBM), Meetings Counselour i membre del Comitè Executiu de la Federació de les Societats Bioquímiques Europees (FEBS en anglès) i fou el primer president de la Confederació de Societats Científiques d’Espanya (COSCE).

“Sempre m’he dedicat amb passió i entusiasme en totes les responsabilitats prèvies que he tingut el privilegi d’assumir i en tots els casos la meva aportació ha impulsat els interessos d’aquestes organitzacions. Aquí, us prometo que serviré la IUBMB amb la mateixa il·lusió, fent tot allò del que sigui capaç per promoure i enfortir els valors que la distingeixen”, va proclamar Joan Guinovart per tancar el discurs d’acceptació com a president.