Janus, Ferrer i Bioingenium sumen forces per desenvolupar un nou medicament contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica

By 15 de novembre de 2010novembre 16th, 2020No Comments
 15.11.2010

Janus Development, Ferrer Internacional i Bioingenium han constituït TTC-ELA Biotech, una Associació d'Interès Econòmic (AIE), amb l'objectiu de completar en dos anys el desenvolupament preclínic d'un producte que és el resultat de deu anys de treball d'investigadors de la Universidad de Zaragoza i de l'Autònoma de Barcelona. Janus Development va adquirir els drets exclusius de desenvolupament i explotació de la patent en setembre 2009. Durant aquest darrer any l'empresa ha ampliat la propietat industrial, definit el camí regulatori i de producció del principi actiu i ha reforçat l'evidència científica, augmentant la viabilitat de la tecnología original, el que ha permès crear el consorci i aconseguir suficient finançament per avançar un pas més en la cadena de valor. Tant Janus Development com Bioingenium tenen la seva seu al Parc Científic Barcelona.

Els investigadors de les universitats de Zaragoza i Autònoma de Barcelona van descubrir que un fragment de la toxina tetànica té efectes positius sobre la supervivència i qualitat de vida de ratolins amb una mutació genètica que reprodueix alguns dels símptomes de l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA) en humans. En aquests ratolins la injecció intramuscular del gen d’aquest fragment permet allargar la supervivència i mantenir la qualitat de la resposta muscular quan es compara amb ratolins no tractats. El gen, un cop injectat al múscul, sintetitza la proteïna que es transporta fins el cervell utilitzant el mecanisme natural de toxicitat de la toxina tetànica. Allà, la proteïna evita que les neurones motores continuïn amb seu procés de degradació.

L’objectiu dels pròxims dos anys és aconseguir arribar a administrar el medicament en humans, la qual cosa implica realitzar proves en animals d’experimentació emprant un producte que sigui industrialment viable i acceptable des del punt de vista regulatori. Per a això les empreses del consorci dedicaran 1,5 milions d’euros.

El finançament del projecte ha rebut un impuls de 450.000€ del programa “Nuclis d’InnovacióTecnològica” d’ACC1Ó, de la Conselleria d’Innovació del Govern de Catalunya, que ofereix el seu suport a projectes d’investigació industrial i desenvolupament experimental d’agrupacions d’empreses que contemplin una R+D diferencial.

Maribel Berges, cofundadora de Janus, considera que la implicació de Ferrer Internacional per a la constitució de l’AIE i el suport rebut del Govern català són un clar exemple de la viabilitat del model de negoci i de la credibilitat de l’estratègia de Janus. Segons Berges, “la inversió realitzada per l’empresa en aspectes clau del projecte l’any transcorregut des de la seva llicència ho ha fet més tangible i, per tant, més fàcil de jutjar per la indústria i pels agents finançadors. Amb això l’empresa compleix el seu objectiu d’actuar de pont entre el coneixement i el mercat, augmentant les possibilitats de solucionar necessitats mèdiques no satisfetes i demostrant a més que pot fer-ho generant retorn per als seus accionistes i per a les institucions originadores de la tecnologia.”