Investigadors i ciutadans conversen i interactuen a la 6a Fira «Recerca en Directe»

By 7 d'abril de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 07.04.2008

És pot controlar l'activitat de les neurones a través de microxips? Com es mouen els oceans? És cert que només coneixem un 1% de les funcions del nostre genoma? Quins efectes té la realitat virtual sobre el cervell? Totes aquestes preguntes, i moltes altres, van ser formulades a la Fira , organitzada pel Parc Científic de Barcelona (PCB) amb el suport de l'Obra Social de Caixa Catalunya, que durant els dies 10 i 11 d'abril va mostrar al públic alguns dels projectes en què actualment estan treballant investigadors de diversos centres i instituts de Barcelona.

La Fira es va celebrar a l’Espacio movistar (Campus Diagonal, C/Pascual i Vila s/n) i té com a objectiu millorar la cultura científica de la nostra societat i fer arribar a la població els trets característics del mètode científic per mitjà dels mateixos investigadors. D’aquesta manera es vol apropar el món de la recerca a la societat, facilitar el diàleg entre els investigadors i els ciutadans i despertar vocacions entre els joves estudiants.

A l’acte d’inauguració van intervenir: el director general del PCB, Fernando Albericio, el director de l’Obra Social de Caixa Catalunya, Miquel Perdiguer, el president de la Bioregió de Catalunya, Manel Ballcells, conseller delegat de Telefònica a Catalunya, Ramón Salabert, el president de la Societat Catalana de Biologia, Jaume Reventós, i la responsable de Comunicació i Difusió de la Ciència del PCB, Rosina Malagrida.

“Recerca en Directe” és una activitat inclosa dins del programa de difusió de la ciència del Parc Científic de Barcelona i, a més de comptar amb el suport de l’Obra Social de Caixa Catalunya, s’ha dut a terme en col·laboració amb la Societat Catalana de Biologia, el Ministerio de Educación y Ciencia, la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, el Departament d”Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, Catalunya Ràdio i l’Espacio Movistar.

Es tracta d’una iniciativa gairebé única a la ciutat, ja que permet comunicar “ciència viva”, és a dir, donar a conèixer al públic de forma directa i de la mà dels propis investigadors alguns dels temes que actualment són objecte de recerca i el mètodes que utilitzen els científics per treballar. Per això, cada estand està dissenyat com un petit laboratori, on els assistents poden veure i manipular els instruments, materials i elements amb què treballen els investigadors i parlar amb ells, que, de manera entenedora, els expliquen el seu projecte, fomentant la interacció.

En aquesta sisena edició s’ha ampliat el nombre de centres i grups de recerca participants, i s’han presentat projectes d’àmbits de coneixement molts diversos, com són la genètica, l’oceanografia, la robòtica, la bioenginyeria, la medicina, la informàtica i l’arqueologia. A través d’aquests projectes, els visitants van poder conèixer quins són els últims avenços en materials biocompatibles i com s’utilitzen per regenerar teixits humans, com es pot detectar el càncer de pell i quines diferències hi ha entre les cèl·lules normals i les tumorals, quins mètodes fan servir els arqueòlegs per reconstruir el passat, quins reptes es plantegen els científics que estudien el genoma humà, com la informàtica pot ajudar a recuperar funcions del cervell i les estratègies que s’utilitzen per gestionar els vessaments marins, entre moltes altres propostes.