14.12.2020

Investigadors del CNAG i l’IRB Barcelona reben finançament de La Marató 2019 dedicada a les malalties minoritàries

Un total de 91 equips capdavanters en la recerca sobre malalties minoritàries rebran finançament de la Fundació La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio per dur a terme 41 projectes de recerca biomèdica d’excel·lència. Entre les propostes seleccionades hi ha dues encapçalades per dos científics vinculats al Parc Científic de Barcelona: la de Jens Lüders, de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), i la de Sergi Beltran, del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG–CRG).

L’edició 2019 de La Marató, dedicada a les malalties minoritàries, va aconseguir una recaptació de 14.053.915 €, la segona més alta de la seva història. S’hi van presentar 228 projectes, que van ser avaluats per 190 científics experts d’àmbit internacional, en funció de la seva qualitat, metodologia i rellevància, en un procés coordinat per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS).

Els investigadors premiats treballaran durant tres anys per aconseguir proves per detectar aquestes malalties en el moment de néixer, fer disminuir el temps de diagnòstic i disposar de tractaments eficients, adequats i segurs, amb l’objectiu de millorar la qualitat i l’esperança de vida de les persones que hi conviuen.

Projectes vinculats a investigadors de la Comunitat PCB

Sergi Beltran, cap de la Unitat de Bioinformàtica i de l’Equip d’Anàlisi de Dades del CNAG-CRG, ha rebut 300.000 euros amb Juan Ramón González Ruiz, de l’ISGlobal, per desenvolupar solucions innovadores que facilitin l’anàlisi genòmica i ‘inter-òmica’ de malalties rares que no estan diagnosticades a escala molecular.

El projecte té com a objectiu descobrir nous gens causants i permetre el diagnòstic de pacients amb malalties rares. Els esforços se centraran en el projecte i la plataforma Programa de Malalties Rares No Diagnosticades de Catalunya (URD-Cat), en col·laboració amb nombrosos grups de recerca hospitalaris de Catalunya. Més informació » web del CNAG-CRG [+]

D'esquerra a dreta ,els investigadors Sergi Beltran (CNAG-CRG) i Jens Lüders (IRB Barcelona).

D’esquerra a dreta, els investigadors Sergi Beltran (CNAG-CRG) i Jens Lüders (IRB Barcelona).

Una altra de les propostes finançades va ser proposada per Jens Lüders, cap del Laboratori d’Organització de Microtúbuls de l’IRB Barcelona, i involucra dos socis addicionals, la Dra. Dunja Lukovic (Centre d’Investigació Príncep Felip, València) i la Prof. Dra. Melanie Philipp (Universitat de Tübingen, Alemanya).

Aquest projecte col·laboratiu, que compta amb un finançament de 400.000, se centrarà a utilitzar cèl·lules donades per pacients, així com organoides i peixos zebra, com a models per dilucidar com s’originen els problemes de salut que condueixen a la síndrome de Cohen. » Més informació» web de l’IRB Barcelona [+]

PCB