L'equip del grup de Proteolisis de l’IBMB-CSIC, dirigit per F. Xavier Gomis-Rüth (Foto: IBMB_CSIC).
 23.08.2022

Investigadors de l’IBMB-CSIC identifiquen una molècula que podria tractar la celiaquia

Un treball liderat per científics de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, revela que la molècula neprosina -que es troba al fluid digestiu de la planta carnívora Nepenthes ventrata- podria contrarestar l’efecte dels pèptids tòxics causants de la celiaquia. Els resultats de l’estudi, que es publica a Nature Communications, descriuen el mecanisme d’acció de la molècula, l’estructura i les característiques més rellevants de cara a un possible tractament de la malaltia.

El treball, dirigit per F. Xavier Gomis-Rüth, té com a primeres signants a Laura del Amo-Maestro Soraia Mendes, i compta amb la participació d’investigadors de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (UB), liderats per Francisco José Pérez Cano.

Una resposta inflamatòria a l’intestí

La causa que desencadena la celiaquia són diverses proteïnes riques en prolamines que es troben als cereals. Quan aquestes proteïnes són digerides a l’estómac, es trenquen en altres proteïnes més petites (pèptids) que poden resultar tòxiques. Entre aquests pèptids, un dels més rellevants és el 33-mer, que és un fragment de l’alfa-gliadina, una prolamina del blat.

El pèptid 33-mer és capaç de resistir els àcids gàstrics de l’estómac i arribar a l’intestí prim i, un cop allà, travessa la mucosa intestinal. En el cas de persones amb celiaquia, el 33-mer s’uneix amb especial facilitat a un receptor del sistema immunitari (l’antigen leucocitari humà o HLA), cosa que desencadena la resposta autoimmunitària i inflamatòria que acaba originant tot un seguit de manifestacions característiques de la malaltia.

Una via terapèutica prometedora

“Els estudis que hem realitzat ens han permès verificar que la neprosina té un enorme potencial per ser desenvolupada com a medicament, ja que és molt més activa en les condicions extremes de la digestió a l’estómac que altres enzims proteolítics candidats actualment en estudi, col·lectivament denominats ‘glutenases’, per a la seva aplicació terapèutica, i compleix totes les característiques que es requereixen a priori per a una glutenasa eficient”, apunta l’investigador del CSIC F. Xavier Gomis-Rüth. “Ara farem assajos més específics per verificar aquest potencial abans de passar a fer assaigs clínics i a treballar amb molècules mutants que puguin ser més eficients encara”, afegeix.

El pèptid 33-mer és un dels més rellevants i principals causants de la celiaquia, ja que es genera per la degradació d’una prolamina del blat, un dels cereals més estesos al mercat. És fàcil trobar gluten de blat en nombrosos productes d’alimentació, farmacèutics o cosmètics. “El 33-mer és el pèptid més tòxic dels que es generen a partir de la gliadina i queda per comprovar si la seva supressió seria suficient per eliminar les manifestacions i respostes fisiopatològiques de la celiaquia”, afegeix Francisco José Pérez Cano, investigador de la UB.

› Article de referència: Laura del Amo-Maestro , Soraia R. Mendes, Arturo Rodríguez-Banqueri , Laura Garzon-Flores, Marina Girbal, María José Rodríguez-Lagunas, Tibisay Guevara, Àngels Franch, Francisco J. Pérez-Cano, Ulrich Eckhard & F. Xavier Gomis-Rüth. Molecular and in vivo studies of a glutamate-class prolyl-endopeptidase for coeliac disease therapy. Nat Commun 13, 4446 (2022). DOI: https://doi.org/10.1038/s41467-022-32215-1

› Més informació en aquest enllaç [+]