Investigadors de l’IBEC revelen una prometedora estratègia per regenerar el sistema nerviós central

By 23 de gener de 2013novembre 16th, 2020No Comments
La imatge, obtinguda mitjançant un microscopi confocal, mostra cultius de cèl·lules neuronals. Font: IBEC.
 23.01.2013

Investigadors de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –amb seu al Parc Científic de Barcelona– i de la Universitat de Barcelona revelen, en un article publicat a la revista Biomaterials, una nova i prometedora estratègia per regenerar el sistema nerviós central. El treball, publicat a la revista Biomaterials, els autors presenten un biomaterial capaç de mantenir la població de cèl·lules progenitores neurals i de generar noves cèl·lules diferenciades amb la finalitat d'iniciar el desenvolupament d'un implant que permeti la regeneració cerebral.

Malgrat els recents avenços en la comprensió dels mecanismes de les lesions nervioses, a l’enginyeria de teixits encara li costa trobar solucions per reparar danys en el sistema nerviós central, a causa del paper crucial i complex que hi tenen els nínxols de cèl·lules mare neurals. Aquestes zones, en què les cèl·lules mare queden reservades després del desenvolupament embrionari per a la producció de noves cèl·lules, exerceixen un control molt estricte sobre moltes tasques crucials, com ara la promoció del creixement i la recreació dels senyals bioquímics i físics essencials per a la diferenciació cel·lular neural.

Segons explica la primera autora de l’article, Zaida Álvarez, del Grup de Biomaterials per a Teràpies Regeneratives de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), «per poder desenvolupar estratègies d’enginyeria de teixits que permetin reparar els danys en el sistema nerviós central, és essencial dissenyar biomaterials que imitin amb molta precisió els nínxols de cèl·lules mare neurals i les seves característiques químiques i bioquímiques».

En l’estudi, liderat per la investigadora del Departament de Patologia i Terapèutica Experimental Soledad Alcántara, l’equip va provar diferents tipus d’àcid polilàctic (PLA) amb diferents, i va descobrir que un d’ells, el PLA amb una proporció d’isòmers 70/30 (PLA70/30), mantenia els grups de cèl·lules progenitores neuronals i glials in vitro.

Els resultats de la recerca suggereixen que la introducció de patrons 3D imitant l’arquitectura dels nínxols de cèl·lules mare neurals embrionàries en estructures fetes amb PLA70/30 pot ser un bon punt de partida per dissenyar dispositius implantables al cervell. «Les propietats físiques del material i l’alliberament d’L-lactat en degradar-se proporciona un substrat oxidatiu alternatiu per a les cèl·lules neurals que actua sinergísticament modulant fenotips progenitors», apunta la Dra. Alcàntara.