Imatge que simula els fluxes del metabolisme en les cèl·lules, amb els nutrients marcats amb un isòtop estable per estudiar-ne els fluxes i les dinàmiques de transformació.
 24.02.2017

Investigadors de la URV, el CIBERDEM i l’IRB Barcelona desenvolupen una nova tècnica per estudiar el metabolisme

Un grup d’investigadors del l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) al PCB,  la Univeristat Rovira i Virigili (URV) i el CIBERDEM ha desenvolupat una nova metodologia que esprem l'ús de la Ressonància Magnètica Nuclear (RMN) per estudiar el metabolisme cel·lular. Es tracta d’una eina que permet controlar els fluxos metabòlics de manera que, en només deu minuts, es pot obtenir informació dinàmica d’un gran nombre de molècules. Això pot servir en aplicacions futures per entendre els motius que porten al desenvolupament de determinades malalties.

La tecnologia –publicada aquesta setmana a la revista científica Angewandte Chemie (doi:10.1002/anie.201611347) ha estat desenvolupada pel científic Òscar Yanes a la Plataforma de Metabolòmica, un servei científic creat per la URV i el CIBERDEM, amb la col·laboració del cap de grup de l’IRB Barcelona,Travis Stracker, i l’ex estudiant de doctorat, Suvi Aivio.

L’eina permet monitoritzar els fluxes metabòlics més ràpidament que mètodes anteriors. En només 10 minuts, ofereix informació dinàmica d’un nombre considerable de metabòlits clau. Podria ser usada en un futur per magnificar tecnologies existents que ajudarien a entendre la biologia del càncer i malalties metabòliques.

Stracker i Yanes van enfortir la seva col·laboració des que el 2015 Yanes va ser nomenat  membre afiliat del Programa de Medicina Molecular de l’IRB Barcelona. El laboratori d’Stracker estava investigant les funcions d’una proteïna mitocondrial, sense caracteritzar encara, que sembla alterar el metabolisme de les cèl·lules tumorals.

Van adreçar-se a Òscar Yanes per analitzar i rastrejar l’ús de diferents fonts de carboni, glucosa i glutamina, per generar  metabòlits importants. “Això requereix d’un tècnica altament especialitzada que és alhora costosa i llarga, però també aporta informació valuosa i poques plataformes al món són capaces de fer-ho bé”, explica Stracker.

Suvi Aivio va preparar les mostres per l’anàlisi que van usar al laboratori de Yanes per desenvolupar la nova tècnica. “Ens van donar informació molt rellevant pel nostre propi estudi que aviat podrem presentar en una propera publicació”, declara l’investigador de l’IRB Barcelona, Travis Stracker.

Maria Vinaixa, primera autora del treball, i Òscar Yanes, expliquen que amb aquesta nova tècnica “explotem al màxim la ressonància magnètica nuclear pel que fa a sensibilitat i cobertura del metaboloma”.

• Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]