La Dra. Gisela Lorente (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 05.10.2023

Gisela Lorente, nova CEO de la biotecnològica Aptadel Therapeutics

Aptadel Therapeutics -una spinoff en etapa preclínica de l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), amb seu al Parc Científic de Barcelona i centrada en el desenvolupament d’una nova plataforma de teràpies d’ARN per al càncer infantil – ha nomenat Gisela Lorente, fins ara directora científica, com a nova CEO de la companyia.

Gisela Lorente és doctora en Biologia Molecular per la Universitat de Barcelona, i compta amb més de 8 anys d’experiència com a investigadora científica en oncologia. Va començar la seva trajectòria en el món de  la innovació i tech-transfer al Regne Unit, i posteriorment, el 2016, es va incorporar a IDIBELL, on va ser responsable del Departament d’Innovació i Transferència Tecnològica durant cinc anys. Allà va acompanyar el projecte d’Aptadel Therapeutics, esdevenint una persona clau en la creació de la spinoff, incorporant-se finalment com a cofundadora i CSO.

Lorente acumula una àmplia experiència en el camp de la transferència de tecnologia i coneixement, l’avaluació i valorització dels resultats de la recerca i la seva protecció mitjançant propietat industrial/intel·lectual, així com en la cerca de finançament i translació al mercat. Ha estat la responsable de la gestió de més de 150 projectes innovadors, i ha participat en la constitució de quatre startups.

Ara, en aquesta nova etapa com a CEO d’Aptadel, la científica i emprenedora assumeix la responsabilitat de liderar el pla estratègic de la spinoff, enfocat en el seu creixement i rendibilitat, així com el repte de convertir-la en un referent en el tractament del càncer infantil amb teràpies d’RNA.

“El meu principal objectiu al capdavant de la companyia és aconseguir finançament per validar els estudis IND (Investigational New Drug) i portar la molècula candidata a assajos clínics en pacients amb Sarcoma d’Ewing, així com iniciar nous programes de desenvolupament en altres varietats de tumors pediàtrics i adults”, explica Lorente.

Aptadel Therapeutics, fundada a finals del 2020, és una spinoff preclínica de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), impulsada pel Dr. Oscar Martínez-Tirado, qui ha proporcionat la principal tecnologia relacionada amb el projecte, i la Dra. Gisela Lorente. En la constitució de la companyia també va participar la Fundación Alba Pérez, que reuneix un sòlid sindicat d’inversors privats.

La seva missió és desenvolupar una nova plataforma de teràpies d’RNA per tractar múltiples tipus de càncer, especialment càncers infantils com el Sarcoma d’Ewing, fent ús d’una tecnologia revolucionària. Aquesta plataforma consisteix en l’ús d’aptàmers d’RNA conjugats amb agents terapèutics, com molècules d’ARN o fàrmacs quimioteràpics, dirigits a diferents tumors diana, que són alliberats només allà on fa falta, millorant l’efectivitat dels tractaments i evitant els efectes secundaris.

Aptadel Therapeutics -que forma part de la primera generació d’empreses que participen en l’acceleradora BCN Health Booster– va tancar el desembre de 2020 la seva primera ronda de finançament, en què va aixecar 1,75 M€. El 2022 va rebre una beca Eurostars (Eureka – Comissió Europea) per import d’1,87 M€ per desenvolupar la primera teràpia dirigida contra el càncer infantil Sarcoma d’Ewing, basada en aptàmers d’ARN conjugats a siRNA, i també va estar beneficiària d’un ajut d’1,78 M€ del Programa Estatal d’R+D+I Orientat als Reptes de la Societat (Agència Estatal d’Investigació), i d’una subvenció de 325.000 del Programa Neotec del Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació (CDTI).