Meritxell Teixidó, cofundadora i CEO de Gate2Brain (Foto: IRB Barcelona).
 10.01.2022

L’spin-off Gate2Brain rep l’impuls de la Fundació “la Caixa”

El projecte “Crossing the blood-brain barrier to treat paediatric cancer”, vinculat a la tecnologia desenvolupada per Gate2Brain, empresa associada al Parc Científic de Barcelona, ha estat finançat en la convocatòria CaixaResearch Consolidate 2021 de la Fundació “la Caixa”. La companyia -una spin-off de l’IRB Barcelona, ​​la Universitat de Barcelona i l’Hospital Sant Joan de Déu- ha dissenyat un pèptid llançadora per transportar fàrmacs a través de la barrera hematoencefàlica a fi de millorar els tractaments dels tumors cerebrals pediàtrics com el glioma pontí intrínsec difús (DIPG).

El DIPG és el tipus de càncer cerebral més greu i afecta aproximadament dos de cada milió de pacients infantils. Actualment, no hi ha cura ni tractament eficaç per a aquesta malaltia, i la supervivència mitjana després del diagnòstic és només de 8 a 11 mesos.

Tot i que alguns fàrmacs han demostrat una potent activitat antitumoral contra la DIPG in vitro, tots han fracassat en els assaigs clínics, perquè no poden travessar la barrera hematoencefàlica (BHE) per arribar al tumor. La BHE és una barrera cel·lular protectora que només permet que certes molècules de la sang circulant passin al sistema nerviós central i impedeix l’entrada de patògens i altres substàncies.

Gate2Brain ha dissenyat un pèptid llançadora que pot transportar fàrmacs a través de la BHE per tractar el DIPG i altres malalties cerebrals. L’empresa vol dur a terme la validació preclínica del nou fàrmac G2B-002. Les llançadores de Gate2Brain es poden adaptar a una àmplia gamma de molècules, demostrant així l’enorme potencial d’aquesta tecnologia per tractar diverses malalties del cervell.

Ara, la convocatòria competitiva CaixaResearch Consolidate 2021 ha atorgat a Gate2Brain 300.000 euros perquè la seva tecnologia pugui avançar i arribar a la societat. La companyia també rebrà suport en àmbits com la transferència de tecnologia, eines de finançament i negociació, a més de la mentoria d’experts que ajuden a definir plans de desenvolupament i comercialització personalitzats. La Fundació “la Caixa” desenvolupa aquest programa d’ajudes en col·laboració amb Caixa Capital Risc i amb el suport d’EIT Health.

Gate2Brain, impulsada per la investigadora associada de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) la Dra. Meritxell Teixidó, CEO de l’empresa, es va fundar l’any 2020 amb la participació de l’Hospital Sant Joan de Déu, la Fundació Sant Joan de Déu (SJD), l’IRB Barcelona, i la Universitat de Barcelona (UB). El projecte empresarial va néixer amb el suport del Programa Mind the Gap de la Fundació Botín, que hi va invertir 500.000 euros, i es va complementar amb la incorporació d’un expert que dona suport a l’equip emprenedor. Poc després de la seva posada en marxa, l’empresa va rebre el suport del Programa BStartup Health del Banc Sabadell (100.000 €). Gate2Brain compta amb la col·laboració del Programa de Càncer Pediàtric de l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu.

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]