El Dr. Alejo Rodríguez-Fraticelli i la Dra. Cristina Mayor-Ruiz (Foto: IRB Barcelona).
 10.01.2022

El Consell Europeu de Recerca impulsa dos joves talents de l’IRB Barcelona amb una beca Starting Grant

El Consell Europeu de Recerca (European Research Council, ERC) ha anunciat avui la concessió dels projectes ERC Starting Grants (subvencions d’inici de carrera) a 397 caps de laboratori de tot Europa, 23 dels quals treballen a Espanya, tretze d’ells a Catalunya. Entre els guardonats i guardonades hi ha el Dr. Alejo Rodríguez-Fraticelli i la Dra. Cristina Mayor-Ruiz, que s’han incorporat recentment a l’IRB Barcelona, en una aposta clara del centre ubicat al PCB per reclutar talent amb projecció d’excel·lència i oferir oportunitats de lideratge a científiques i científics joves.

Arran de la primera convocatòria de propostes ERC Starting Grants en el marc del nou programa de recerca i innovació de la UE, Horitzó Europa, s’invertiran 619 milions d’euros en projectes d’excel·lència. Les subvencions, d’un import mitjà d’1,5 milions d’euros, ajudaran a joves científics i científiques a posar en marxa els seus propis projectes, crear els seus equips i posar en pràctica les seves millors idees.

Segons la presidenta del Consell Europeu de Recerca, la Dra. Maria Leptin: “Permetre que els joves talents prosperin a Europa i persegueixin les seves idees més innovadores: aquesta és la millor inversió en el nostre futur, sobretot amb la competència en creixement constant a escala mundial. Hem de confiar en els joves i els seus coneixements sobre quines àrees seran importants demà.

“És un veritable honor rebre aquest finançament. Es tracta d’un impuls increïble per a un laboratori que comença perquè ofereix l’estabilitat necessària per poder centrar-nos a fer ciència de frontera”, explica la Dra. Mayor-Ruiz.

“Obtenir un suport d’aquest tipus en el moment en què s’inicia la teva carrera com a investigador independent et permet embarcar-te en projectes a gran escala i dirigir la nostra investigació cap a un impacte del tipus que deixa marques en la història de la ciència”, afegeix el Dr. Rodríguez-Fraticelli.

Degradadors monovalents: fàrmacs per a la destrucció de proteïnes amb interès terapèutic

El projecte TrickE3, que liderarà la Dra. Cristina Mayor-Ruiz al laboratori de Targeted Protein Degradation and Drug Discovery, se centrarà en el desenvolupament i el descobriment sistemàtic d’un tipus molt nou de fàrmacs: els “degradadors monovalents”. Aquests fàrmacs estan formats per una sola peça, però tenen un mecanisme d’acció doble: es poden unir a una proteïna amb interès terapèutic i, al seu torn, reclutar la maquinària cel·lular natural de degradació (les E3 ligases) per eliminar-la. Aquesta tècnica permet destruir proteïnes que abans es consideraven inaccessibles i proporciona així nous enfocaments per tractar un ampli ventall de malalties. Els degradadors monovalents tenen a més propietats fisicoquímiques molt desitjables, cosa que facilita la seva arribada al sector clínic.

Tot i l’enorme potencial d’aquest tipus de fàrmacs, els pocs que hi ha s’han trobat per casualitat, sense seguir una estratègia racional. El projecte TrickE3 té l’objectiu ambiciós de canviar aquest paradigma i sistematitzar tant el disseny com el procés d’investigació d’aquests fàrmacs. Encara aplicables a moltes malalties, el projecte se centrarà en degradadors útils contra el càncer de pàncrees. “Esperem que les metodologies que volem implementar ajudin a generalitzar la degradació de proteïnes com a estratègia terapèutica. El càncer de pàncrees és un dels que tenen pitjor pronòstic i per això serà prioritari per a nosaltres”, explica la Dra. Mayor-Ruiz.

La diversitat de les cèl·lules mare i la seva implicació en diferents patologies

Amb el projecte MemOriStem, el laboratori de Quantitative Stem Cell Dynamics, que dirigeix el Dr. Alejo Rodríguez-Fraticelli, abordarà la complexitat de la diversitat de les cèl·lules mare. En concret, tractarà de donar resposta a dues preguntes clau: com s’origina la diversitat de les cèl·lules mare? i quines implicacions té aquesta diversitat en les malalties inflamatòries, el càncer o els processos com l’envelliment?

El projecte MemOriStem se centrarà en l’estudi de l’hematopoesi, el procés que dona lloc a la formació de les cèl·lules de la sang, entre les quals s’inclouen les cèl·lules del sistema immunitari, i que es relacionen amb un elevat nombre de patologies. Estudis previs de l’investigador apunten a l’establiment de diverses memòries epigenètiques que perduren en el temps i que determinen les característiques de les mateixes cèl·lules mare, així com de les cèl·lules que se’n deriven.

“Entendre com es genera la diversitat de les cèl·lules mare i quines conseqüències té ens permetrà desxifrar com podríem manipular aquesta diversitat amb objectius terapèutics. Suposarà, a més, un salt important al camp de la biologia cel·lular sintètica, amb implicacions tant en la prevenció com en el tractament de malalties”, explica el Dr. Rodríguez-Fraticelli.

L’aposta pel lideratge jove de l’IRB Barcelona

L’any 2021, l’IRB Barcelona va posar en marxa tres nous laboratoris a càrrec de tres nous caps de grup, en una aposta clara pel talent jove. A més del Dr. Rodríguez-Fraticelli i la Dra. Mayor-Ruiz – que reben el suport de la Fundació “la Caixa” a través dels ajuts “la Caixa” Junior Leader- també s’ha incorporat la Dra. Direna Alonso-Curbelo a l’Institut. La incorporació de tots tres investigadors s’emmarca en el compromís del centre per reclutar talent amb projecció d’excel·lència i oferir oportunitats de lideratge a científiques i científics joves.

» Més informació al web de l’IRB Barcelona [+] i de l’ERC [+]