Membres del consell de govern d'Elixir, un cop finalitzada la reunió a Hinxton. Foto: Elixir.
 23.10.2015

Espanya s’integra en el consorci europeu Elixir per a la gestió i anàlisi de dades biològiques

Espanya i França han estat acceptades com a membres de ple dret d'Elixir, la infraestructura bioinformàtica de dades de ciències de la vida més gran d'Europa, segons la resolució unànime adoptada pel consell de govern aquest divendres a Hinxton (Regne Unit). L'Institut Nacional de Bioinformática (INB) –coordinat per l'Instituto de Salud Carlos III (ISCIII) i integrat per institucions de primer nivell, entre les que hi ha el CRG-CNAG i I'IRB Barcelona ubicats al PCB– és el node científic espanyol.

Espanya ja havia estat present a la fase de preparació d’Elixir com a Observador. Ara, l’engegada d’aquesta aliança li permetrà reforçar els seus llaços amb Europa i liderar projectes d’elevada envergadura en biomedicina, com ara els relacionats amb la genòmica de malalties humanes.

El node espanyol del projecte és l’Institut Nacional de Bioinformática (INB), constituït per institucions de primer nivell com ara el Centre Nacional de Recerques Oncològiques (CNIO), el Centre de Regulació Genòmica (CRG) ─que inclou el Centre Nacional d’Anàlisi Genómica (CNAG-CRG)–, la Universitat Pompeu Fabra (UPF), el Barcelona Supercomputing Center – Centre Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) i l’IRB Barcelona. L’Instituto de Salud Carlos III (ISCIII), dependent de la Secretaria d’Estat d’R+D+i, actuarà com a coordinador de les institucions científiques integrades a l’INB.

La missió de l’INB és traslladar els desenvolupaments d’Elixir als laboratoris d’institucions de recerca i empreses i donar suport a la coordinació, integració i desenvolupament dels recursos bioinformáticos espanyols en genòmica, proteòmica i medicina translacional, medicina de precisió o personalitzada en el context internacional del projecte. Espanya ja havia col·laborat en l’acció pilot d’Elixir amb l’European Bioinformatics Institute (EBI) de l’European Molecular Biology Laboratory (EMBL), sota el lideratge del CRG per desenvolupar l’European Genome-phenome Archive (EGA).

Integrar i gestionar els recursos bioinformàtics de tot Europa

Elixir és una infraestructura panaeuropea, desenvolupada com a projecte especial de l’EMBL-EBI, l’objectiu de la qual és gestionar, explotar i difondre la gran quantitat d’informació que genera avui dia la recerca biomèdica. Es va constituir al desembre de 2013 com a un consorci internacional i, fins avui, els  membres de ple dret eren el Laboratori Europeu de Biologia Molecular (EMBL) i onze països: la República Txeca, Dinamarca, Estònia, Finlàndia, Israel, Països Baixos, Noruega, Portugal, Suècia, Suïssa i Regne Unit.

La participació espanyola en Elixir ha estat promoguda pel Ministeri d’Economia i Competitivitat (MINECO) dins de la seva política d’impuls de la internacionalització de la ciència i la innovació científic-tecnològica espanyoles. La plataforma està inclosa en el Full de ruta d’infraestructures de recerca del Fòrum Estratègic Europeu per a les Infraestructures de Recerca (ESFRI), i en el Full de ruta espanyol amb un grau de prioritat molt alt. Els experts consideren essencial la contribució d’aquesta infraestructura per al desenvolupament de la medicina i biologia de sistemes.

L’any 2015 el paper fonamental d’aquesta plataforma bioinformàtica en el desenvolupament de la Biologia Molecular i la Biomedicina a Europa va ser reconegut per la Comissió Europea, a través del programa H2020, amb la concessió d’un projecte de 19 milions d’euros per impulsar la seva implantació als propers quatre anys.

• Notícia relacionada [+]