Un pas més cap a la teràpia del càncer de pàncrees

By 12 de setembre de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Frances Mitjans, director de la Divisió Biomed de Leitat (al centre) amb el seu equip al Parc Científic de Barcelona. © PCB.
 12.09.2013

Un pas més cap a la teràpia del càncer de pàncrees

Un equip de científics de la del centre tecnològic Leitat –ubicada al Parc Científic de Barcelona– i del de la Facultat de Farmàcia de la UB han demostrat l'efectivitat d'una nova teràpia pel tractament del càncer en assajos pre-clínics. La nova estratègia està basada en l'acció d'un anticòs monoclonal dirigit contra la proteïna S100A4, un factor clau en el desenvolupament tumoral. El bloqueig de la proteïna S100A4 interromp les comunicacions entre les cèl·lules malignes i el seu entorn. Els resultats del treball –que es publiquen aquest mes de setembre a la revista PLOS ONE ()– es presentaran al 17é Congrés Europeu del Càncer (ECCO), que enguany tindrà lloc a Amsterdam del 27 de setembre al 1 d'octubre. L'ECCO està considerat com el congrés en càncer amb més prestigi d‘Europa.

El treball que ha dut a terme aquest equip de científics durant els darrers anys ha revelat que la interferència de la comunicació del tumor amb el seu entorn és essencial pel seu creixement i metàstasi. Ara a l’article demostren, amb diferents models, que anul·lant aquest factor es disminueix el creixement tumoral i es limita el augment de nous vasos sanguinis i la conseqüent aportació de nutrients al tumor.

Concretament, l’aproximació terapèutica descrita a la publicació mostra com l’anticòs bloqueja la migració de cèl·lules endotelials, disminueix el creixement tumoral i limita la formació de nous vasos sanguinis. Tots tres processos són essencials pel desenvolupament neoplàsic. La triple acció exercida per l’anticòs el converteix en una nova teràpia biològica única, candidata al desenvolupament clínic.

El desenvolupament de l’anticòs monoclonal ha estat transferit a l’empresa biotecnològica , una start-up sorgida de Leitat arran de les seves investigacions sobre el càncer de pàncrees. Lykera vol tancar acords amb altres centres de recerca per aconseguir arribar, al més aviat possible, als assajos clínics.

Francesc Mitjans, director de la Divisió Biomed de Leitat confia que “l’estratègia de bloquejar la proteïna S100A4 en càncer de pàncrees i altres tipus tumorals, basada en l’acció d’aquest anticòs, pugui començar la fase d’estudis de seguretat regulatòria el proper any”.

El projecte ha rebut suport d’ACC1Ó (Agència per la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya) i el Plan Nacional de Investigación Científica. Els grups de recerca tenen les mencions de qualitat SGR2009-261-GRE i SGR2009-118 de la Generalitat.

és un institut tecnològic –reconegut pel Ministeri d’Economia i Competitivitat i membre de la xarxa de la Generalitat de Catalunya– que centra la seva activitat en la recerca, el desenvolupament i la innovació industrial (R+D+2i) als àmbits de la biotecnologia, materials avançats, química industrial, energies renovables i nous processos de producció. La seva missió és col·laborar amb empreses i institucions afegint valor tecnològic, tant als productes com als processos, amb una clara voluntat d’adaptació per transformar els reptes tecnològics en valor econòmic i social.

La Divisió Biomed de Leitat té la seva seu al Parc Científic de Barcelona i focalitza els seus projectes de recerca en el diagnòstic i tractament del càncer. Actualment, el seu objectiu fonamental és la generació de nous i innovadors fàrmacs contra el càncer, incloent com a dianes les pròpies cèl·lules tumorals, les cèl·lules de l’estroma, l’angiogènesi tumoral i les ‘cancer stem cells‘. Tot i ser una unitat relativament nova, està integrada per un equip de professionals amb més de 15 anys d’experiència en el camp de la recerca oncològica bàsica i aplicada a la indústria farmacèutica. Alguns dels fàrmacs prèviament generats i desenvolupats pels membres d’aquest equip es troben actualment en assaigs clínics oncològics de fase III, II, i I.