Es publica la primera enquesta europea sobre el consum de complements alimentaris a base de plantes

By 19 de març de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Font: PlantLIBRA project: 245199 / Periodic Report M19-M36
 19.03.2014

La primera enquesta europea sobre el consum de Complements Alimentaris a base de Plantes (CAP), liderada i coordinada per investigadors de la Fundació per a la Investigació Nutricional (FIN) –des del Parc Científic de Barcelona– i la Universitat de Las Palmas de Gran Canària (ULPGC), conclou que avaluar el consum d'aquests productes, sobretot a escala europea, és molt complex, per la qual cosa es recomana que les futures enquestes nacionals de nutrició dels països europeus recullin dades sobre el consum de productes derivats de les plantes amb la finalitat de facilitar l'avaluació dels seus riscos i beneficis. Els resultats de l'estudi –que es publiquen avui a la revista PLOS ONE (doi: 10.1371/journal.pone.0092265)– aporten dades molt importants per avaluar el perfil soci-demogràfic dels usuaris de CAP, els patrons d'ús d'aquests complements, els productes consumits i el seu contingut en ingredients botànics.

L’enquesta s’emmarca dins el projecte «PlantLIBRA» (acrònim de PLANT Food Supplements: Levels of Intake, Benefit and Risk Assessment), l’objectiu del qual és fomentar l’ús segur dels CAP. El projecte –co-finançat per la Comissió Europea dins del 7è Programa Marc– té una durada de 4 anys, i permetrà desenvolupar, validar i difondre informació i metodologies per a l’avaluació de riscos i beneficis associats a la ingesta d’aquests productes a través de la cooperació internacional, mitjançant l’aportació de dades toxicològiques i epidemiològiques. El consorci que el desenvolupa està integrat per 25 entitats molt diverses –grups de recerca, pimes, industries, i organitzacions sense ànim de lucre– pertanyents a 4 continents: Europa, Àsia, Amèrica Llatina i Àfrica. El coordinador del consorci és la Università degli Studi di Milano.

En l’elaboració del sondeig han participat 6 centres de 6 països europeus: Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Romania, Espanya i Regne Unit. El treball de camp es va desenvolupar durant 15 mesos, des de maig de 2011 fins a agost de 2012, al llarg del qual es van recollir dades provinents de 2359 consumidors de CAP residents en 24 ciutats europees (4 de cada país) a través d’un qüestionari de 58 preguntes completat pels consumidors durant entrevistes personals.

L’enquesta s’ha dut a terme aplicant la mateixa metodologia en els 6 països, la qual cosa ens permet comparar les dades obtingudes i revelar informació fins a la data inexistent, o no comparable, sobre el consum d’aquests productes. Ara, sabem per exemple, que en aquests països es consumeix una àmplia varietat de productes CAP, d’una àmplia varietat de fabricants i distribuïdors, i que el 83,7% dels entrevistats consumeix solament 1 producte, i que el 51,5% dels productes conté un sol ingredient botànic”, explica Alicia García Álvarez, investigadora de la FIN i coordinadora de l’enquesta.

El president de la FIN i responsable de l’enquesta, Lluís Serra Majem, catedràtic en la IUIBS-ULPGC i investigador del CIBERobn, afirma que ” a través d’aquest treball s’ha pogut identificar 491 ingredients botànics diferents continguts en els CAP consumits. Dades brutes globals mostren que els 10 ingredients botànics d’aquests productes consumits amb major freqüència (per més de 100 consumidors) són en ordre descendent: Ginkgo biloba (ginkgo), Oenothera biennis (onagra), Cynara scolymus (carxofa), Panax ginseng (ginseng), Aloe vera (aloe), Foeniculum vulgare (fonoll), Valeriana officinalis (valeriana), Glycine max (soia), Melissa officinalis (melisa), Echinacea purpurea (equinácea) i Vaccinium myrtillus (nabiu). Aquest ordre canvia si s’analitza cada país per separat; per exemple, a Espanya el més consumit és Cynara scolymus (carxofa).”

Per a més informació [+]