Ernest Giralt. Imatge: IRB Barcelona.
 03.02.2015

Ernest Giralt guardonat amb el premi Ciutat de Barcelona 2014 en la categoria de Ciències Experimentals i Tecnologia

Ernest Giralt, cap de grup del Laboratori de Disseny, sí­ntesi i estructura de pèptids i proteïnes de l'IRB Barcelona –amb seu al Parc Científic de Barcelona– i catedràtic del Departament de Química Orgànica de la Universitat de Barcelona ha estat guardonat amb el premi Ciutat de Barcelona, en la categoria de Ciències Experimentals i Tecnologia. L'acte de lliurament tindrà lloc el proper dimarts 10 de febrer al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona, i serà presidit per l'alcalde Xavier Trias.

El consistori reconeix el Dr. Giralt “pel desenvolupament de la tecnologia química que fa possible que un pèptid citotòxic extret del verí de les vespes es concentri selectivament en cèl·lules tumorals sense afectar les cèl·lules sanes, amb aplicacions a la quimioteràpia”, segons informa l’Institut de Cultura de l’Ajuntament.

El professor Giralt és catedràtic de química orgànica de la Universitat de Barcelona. La seva carrera investigadora la desenvolupa a l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) on lidera el laboratori de Disseny, sí­ntesi i estructura de pèptids i proteïnes, i coordina el programa de Química i Farmacologia Molecular, un dels cinc programes en què s’estructura la recerca a l’IRB.

Giralt ha publicat al voltant de 350 articles científics, 16 patents, nombrosos articles de revisió i llibres de referència en el camp. El 2008 va ser nomenat membre de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.Ha rebut diversos premis al llarg de la seva carrera: Leonidas Zervas Award (1994), Dimitrios Theodoropoulos Memorial Lecture Award (2010), Novartis Chemistry Lectureship Award (2011), i el Premi Nacional d’Investigació (2011), el màxim guardó científic atorgat a Espanya.

El professor Giralt també és fundador d’Iproteos, una spin-off de l’IRB Barcelona creada l’any 2011, juntament amb la investigadora Teresa Tarragó, i ubicada al parc Científic de Barcelona. La firma va sorgir sobre la base de la transferència d’una tecnologia generada a la UB i a l’IRB Barcelona —amb la participació estratègica de la Fundació Bosch i Gimpera— per desenvolupar nous fàrmacs, més eficients i amb menys efectes secundaris, que s’apliquin al tractament dels dèficits cognitius associats a malalties del sistema nerviós central.

Els premis Ciutat de Barcelona representen el més alt reconeixement que dóna la ciutat als seus creadors. Amb més de seixanta anys d’història, tenen com a objectiu premiar l’excel·lència en els diferents àmbits de la creació, la investigació i la producció cultural a la ciutat al llarg de l’any anterior. Els guardonats són triats per un jurat de reconegut prestigi i representatiu de cadascun dels sectors, que duu a terme un estudi exhaustiu dels tots els projectes de cada àmbit.