Imatge: Aelix Therapeutics.
 02.11.2022

Els resultats positius de l’estudi clínic de la vacuna terapèutica contra el VIH d’Aelix, publicats a Nature Medicine

La biotecnològica en fase clínica Aelix Therapeutics –amb seu al Parc Científic de Barcelona i especialitzada en el descobriment i desenvolupament d’immunoteràpies per a la infecció per VIH– anuncia avui la publicació a Nature Medicine dels resultats del seu estudi clínic Aelix-002 (NCT03204617).

“Estem entusiasmats d’haver publicat les dades d’aquest important estudi en una revista tan prestigiosa, que arriba a un ampli nombre de lectors. El nostre enfocament de vacuna de cèl·lules T té el potencial d’exercir un paper fonamental en les estratègies per a curar la infecció per VIH. Aelix és líder en el desenvolupament de solucions basades en vacunes per a la cura del VIH”, afirma el Dr. Christian Brander, cofundador i director científic d’Aelix i investigador principal d’IrsiCaixa.

L’estudi AELIX-002 s’ha realitzat en col·laboració amb Gilead Sciences a l’Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa), centre impulsat conjuntament per l’Obra Social “la Caixa” i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Es va avaluar la seguretat, tolerabilitat, immunogenicitat i eficàcia de la vacuna terapèutica HTI contra el VIH d’Aelix (DNA.HTI, MVA.HTI i ChAdOx1.HTI), en persones que viuen amb el VIH tractades de manera primerenca. L’estudi va aconseguir els seus criteris de valoració primaris i secundaris de seguretat, tolerabilitat i immunogenicitat.

L’assaig també va avaluar l’eficàcia de la vacunació, i va mostrar que l’ús de la vacuna HTI d’Aelix pot permetre un període prolongat sense Teràpia Antiretroviral (TAR). La força de la resposta de les cèl·lules T induïda per la vacuna es va correlacionar significativament amb períodes prolongats sense TAR. Els resultats recolzen el desenvolupament d’estratègies combinades basades en la vacuna HTI per a controlar el VIH sense necessitat de TAR en curs.

“Els resultats positius d’aquest assaig mostren que és possible induir una resposta immunitària en una persona que viu amb el VIH, la qual cosa els permet millorar la supressió del virus en absència de medicació antiretroviral”, explica la Dra. Beatriz Mothe, investigadora principal de la investigadora de la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses, i investigadora associada de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, on s’ha realitzat l’estudi des de 2017 fins a 2021. “Una vacuna HTI segura i eficaç podria convertir-se en la columna vertebral de les estratègies combinades per a aconseguir la supressió viral completa, que en última instància és el nostre objectiu comú”.

Actualment, s’està duent a terme un segon estudi clínic, AELIX-003 (NCT04364035), en col·laboració amb Gilead. Aquest assaig de fase 2 està dissenyat per avaluar la vacuna HTI en combinació amb l’agonista del receptor Toll-Like 7 (TLR7) en recerca de Gilead, vesatolimod, en persones amb VIH que reben teràpia antiretroviral. En aquest estudi, s’espera que el fàrmac millori la resposta immunitària induïda per la vacuna que condueixi a l’eliminació de les cèl·lules infectades pel virus.

“Il·luminar els camins cap a una cura del VIH és un desafiament científic increïblement complex i la col·laboració és clau per catalitzar la recerca”, assenyala Devi SenGupta, directora executiva del programa Desenvolupament Clínic del VIH en Gilead Sciences. “L’estudi Aelix-003 té com a objectiu aprofitar aquests resultats positius publicats en Nature Medicine, i pot ajudar a informar futures direccions per a la recerca de la cura del VIH. Esperem presentar les troballes d’aquest estudi de Fase 2 en un futur congrés sobre el VIH”.

L’epidèmia del VIH afecta 38,4 milions de persones a tot el món, amb 650 000 morts i 1,5 milions de noves infeccions l’any 2021. Les noves innovacions, com la vacuna de cèl·lules T d’Aelix, que condueix a un període prolongat sense TAR, podrien canviar les regles del joc en les estratègies de cura del VIH com un enfocament combinat per a tractar la malaltia.

» Més informació: web d’Aelix Therapeutics [+]