L'investigador crota Fran Supek és el primer autor de l'estudi publicat avui a Cell. Supek va fer aquest treball amb en Ben Lehner al CRG (Foto: M Minocri, IRB Barcelona)-
 27.07.2017

Els errors introduïts pel ‘corrector de l’ADN’ són una important causa de càncer

Els investigadors Fran Supek  –actualment cap de grup a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) amb seu al PCB– i Ben Lehner en un treball desenvolupat al Centre de Regulació Genòmica (CRG) revelen que els errors en el mecanisme de reparació de l’ADN o ‘corrector’ és la  causa de moltes de les mutacions en càncers humans. La llum del sol i el consum d’alcohol afavoreixen que aquests errors existeixin, donant lloc a més mutacions en les regions més importants del genoma.

La principal causa del càncer són els canvis en l’ADN de les nostres cèl·lules que anem acumulant al llarg de la nostra vida, i no tant, els què hem heretat dels nostres pares. Identificar les causes d’aquests canvis o mutacions és un repte molt difícil perquè hi ha molts processos que poden donar lloc a un mateix canvi en la seqüència de l’ADN.

Ara, els investigadors Fran Supek  i Ben Lehner han identificat un dels mecanismes importants que causa aquestes mutacions i han vist que es tracta d’un seguit d’errors que introdueix el ‘corrector’ de l’ADN, un mecanisme la funció del qual és reparar els danys en el nostre genoma.

Els investigadors han identificat aquest procés estudiant grups de mutacions en més d’un miler de genomes de tumors. És a dir, han estat buscant mutacions que es trobessin molt a prop, en una mateixa regió del genoma, de manera que fos molt difícil que es tractés d’una casualitat. L’objectiu era obtenir una visió més acurada del factors mutàgens que afecten les cèl·lules humanes i que podrien donar lloc al càncer.

“És probable que els grups de mutacions s’hagin produït alhora, així que si busquem diverses mutacions properes que apareguin totes alhora, podem tenir una millor comprensió de què és el què ha danyat l’ADN,”explica Fran Supek, primer autor del treball i actualment cap de grup i investigador Ramon y Cajal a l’IRB Barcelona. “És com quan la policia estudia un patró de crims recurrents per tal de trobar un assassí en sèrie. Aquí, nosaltres demostrem que estudiant patrons de grups de mutacions i utilitzant un gran nombre de genomes de càncer, podem identificar els culpables que causen les mutacions en els tumors,” aclareix l’investigador.

Nova relació l’alcohol, la llum del sol i el tabac amb les mutacions

Estudiant els grups de mutacions, els científics han identificat nou marques de mutacions que eren evidents en més de 1.000 genomes de tumors de diversos òrgans. Els seus resultats,  publicat a Cell el 27 de juliol, revelen nous processos que causen mutacions, inclòs un cas inusual en què està implicat el mecanisme de reparació de l’ADN. Aquest mecanisme que normalment hauria de protegir el genoma de danys, es pot trobar alterat i començar a introduir grups de mutacions.

La reparació de l’ADN és extremadament important perquè els nostres cossos estan renovant constantment les seves cèl·lules, el què implica haver de copiar més de dos metres d’ADN i, per tant, inevitablement s’introdueixen errors. A més, els agents mutàgens en l’ambient com ara la llum del sol o fumar tabac, danyen l’ADN i els mecanismes de reparació s’encarreguen de reparar-lo. La reparació de l’ADN normalment és extremadament precisa i acurada però alguns tipus de danys només es poden reparar fent servir ‘correctors’ de baixa fidelitat. Són els errors introduïts per aquest tipus de correctors menys acurats els què causen moltes de les mutacions que els investigadors han vist en diferents tipus de tumors com ara de fetge, colon, estómac, esòfag i pulmó.

► Més informació: Web de l’IRB Barcelona [+]

► Article de referència:
Supek, Fran and Lehner, Ben. “Clustered mutation signatures reveal that error-prone DNA repair targets mutations to active genes“. Cell. 27 (2017). DOI: 10.1016/j.cell.2017.07.003