El Dr Sahún durant la xerrada-taller ‘Drogues + Cervells’ que ha fet avui al Centre Educatiu Els Arcs per a 45 alumnes d'ESO2.
 16.03.2016

Els enigmes del cervell, del laboratori a l’aula

El Parc Científic de Barcelona (PCB), a través de la PCB-PRBB Animal Facility Alliance, és una de les 20 institucions que aquests dies participa al programa d’activitats organitzat per l’Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB) en el marc de la Setmana Mundial del Cervell, que enguany arriba a la seva 21a edició. Un any més, del 14 al 18 de març, científics i científiques de la ciutat ofereixen xerrades i tallers a escoles e instituts i visites als centres de recerca per donar a conèixer a estudiants de primària i secundària els darrers avenços en el camp de les neurociències.

El PCB s’ha sumat a aquesta iniciativa mitjançant dos activitats conduïdes pel neurocientífic Ignasi Sahún, responsable de la Unitat de Fenotipació del PCB-PRBB Animal Facility Alliance, en què van participar 75 estudiants de secundària. “El balanç d’ambdues jornades és molt positiu. Fer aquestes xerrades m’ha permès dur la ciència més actual a les aules i qui sap?… Potser despertar alguna vocació!, assegura l’investigador.

Drogues + Cervells’ ha estat el tema de la xerrada-taller que el Dr. Sahún ha dut a terme avui al Centre Educatiu Els Arcs (Sarrià- Sant Gervasi) per a 45 alumnes d’ESO2. Al llarg de l’activitat, l’investigador ha explicat, de manera senzilla i amena, què són exactament les drogues; perquè ens fan efecte i quina és la diferència entre ús i abús, tot fugint de valoracions ètiques o morals. Els joves han tingut també l’oportunitat de participar en un experiment conductual, en què han analitzat  diversos vídeos de ratolins per determinar si estaven o no sota l’efecte d’alguna droga.

Sota el títol ‘Models animals per a la recerca en neurociències’, el neurocientífic va desenvolupar ahir una altra xerrada-taller al Centre Educatiu Ramon Llull (Sant Andreu) per a 30 alumnes d’ESO1. L’activitat va ser molt semblant a la que duu a terme setmanalment, des de fa quatre anys, al PCB dins del marc del programa  ‘Recerca en Societat‘. Els participants van conèixer de primera mà els diversos models experimentals que els científics fan servir a la seva tasca diària per descobrir els mecanismes darrera de les malalties.

“Vaig començar a fer divulgació científica fa gairebé 15 anys i, des de que feia el doctorat, he anat participant a la Setmana del Cervell amb certa regularitat. De fet, sóc neurocientífic i, per tant, el cervell i els secrets que conté són un camp d’estudi que m’apassiona. Participar en iniciatives com aquesta resulta molt important per tornar a la societat una petita part d’allò que hem rebut de les institucions públiques. I a més, a través de la divulgació, podem trencar els clixés establerts sobre els científics: no som gent amb acne permanent, mil diòptries, bata i amb desitjos malvats de conquerir el món. Som, citant els Manel, (i alhora els Pulp), gent normal… ”, comenta amb ironia Sahún.