Sense categoria

El PCB organitza el primer curs d’extensió universitària internacional sobre gestió de pols i clústers d’innovació

By 30 d'octubre de 2012novembre 16th, 2020No Comments
© Parc Científic de Barcelona.
 30.10.2012

Del 22 al 26 d'octubre va tenir lloc al Parc Científic de Barcelona (PCB) el "Curs de gestió de pols d'innovació i clústers", un curs d'extensió universitària de la Universitat de Barcelona, que neix amb una clara vocació d'esdevenir un referent internacional dins del seu àmbit. L'objectiu de la primera edició d'aquest programa acadèmic –que va comptar amb 29 participants– va ser formar futurs líders de parcs científics i tecnològics de la regió de Santa Catarina (Brasil) en la direcció i gestió integral de clústers i pols d'innovació.

La sessió inaugural va anar a càrrec de Salvador Maluquer, director general del Parc Científic de Barcelona; Sergio Barbosa, cònsol de Brasil a Barcelona; Javier Mirallas, president de la Cambra de Comerç Brasil-Catalunya i del director del curs, Jesús Purroy, director científic del PCB.

Amb la finalitat d’oferir als participants un punt de trobada i intercanvi on reflexionar i transferir coneixement, compartir experiències i discutir possibles iniciatives, la metodologia del curs va contemplar estudis de casos reals, mòduls conceptuals, visites guiades a parcs i clústers d’innovació, així com reunions amb empreses del sector biotecnològic i biofarmacéutic.

En el marc dels estudis de casos van exposar les seves experiències, directius i responsables de projectes del Parc Científic de Barcelona, el Parc Científic i Tecnològic de Girona, el Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida, la Xarxa de Parcs Científics i Tecnològics de Catalunya (XPCAT), 22@-Barcelona Activa, Biocat, l’agència catalana de desenvolupament ACC1Ó, la Cambra de Comerç Brasil-Catalunya, el Clúster Català de l’Aigua (Catalan Water Partnership) i la Xarxa TCI.

Els mòduls conceptuals van abordar tots els grans temes d’interès per a la gestió integral d’un pol d’innovació: la gestió de la investigació; creació i gestió de fons d’inversió i capital de risc; transferència tecnològica; valorització tecnològica; indicadors d’acompliment (key performance indicators, KPI)i cultura emprenedora universitària.

El programa acadèmic es va completar amb visites guiades a les instal·lacions del Districte de la Innovació 22@ Barcelona i del Parc Científic de Barcelona, i trobades amb directius de diverses empreses situades en el PCB: Esteve, Enantia, Endor i Kymos.

El curs va concloure amb una cerimònia de clausura durant la qual es va fer lliurament dels diplomes acreditatius als assistents. L’acte va estar presidit per M. Teresa Anguera, vicerectora de Política Docent i Científica de la Universitat de Barcelona, i Francesc Gambús, director General de Relacions Exteriors de la Generalitat de Catalunya, acompanyats del director del curs, Jesús Purroy.

Conclòs aquest primer mòdul del curs, els participants prosseguiran la seva formació una setmana més a la Universitat Federal de Santa Catarina (Brasil). “Tots ells s’han endut una magnífica impressió del sistema d’innovació català, i els ensenyaments del curs tindran un impacte evident sobre els seus projectes” –assegura Jesús Purroy.