El Parc Científic de la Universitat de Barcelona tanca el 2019 aconseguint el creixement en espai de laboratori més gran des del 2012 (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 12.12.2019

El Parc Científic de Barcelona obre 19 nous laboratoris per impulsar el sector de la salut

El Parc Científic de Barcelona tanca 2019 amb el creixement més gran en espai de laboratori des del 2012. En un any, ha aconseguit posar en funcionament 983 m2 per a donar entrada a 19 empreses i centres de recerca del sector de la biomedicina i salut. Amb aquesta iniciativa, el Parc  –on conviu una comunitat de més de 110 entitats públiques i privades i 3.000 professionals– es referma com a pol d'atracció de talent, i un dels ecosistemes referents d'Europa en innovació científica, tecnològica i empresarial en ciències de la vida i salut.

El Parc Científic de la Universitat de Barcelona tanca el 2019 aconseguint el creixement en espai de laboratori més gran des del 2012, quan Esteve hi va obrir el seu Centre de Descobriment de Fàrmacs i Desenvolupament Preclínic.

En tan sols un any, des del desembre del 2018 al desembre del 2019 ha condicionat una superfície total de 983 m2, distribuïts en 19 laboratoris, gràcies a la combinació de finançament extern i inversió pròpia, tot consolidant-se com un dels ecosistemes de referència d’Europa en l’àmbit de les ciències de la vida i la salut, i en pol d’atracció tant d’startups, spin-offs i pimes, com de grans empreses nacionals i internacionals.

Actualment, 15 laboratoris d’aquesta fase (804 m2) estan ja ocupats per 15 entitats: 8 noves empreses que s’instal·len al Parc; 6 companyies que ja hi eren presents i amplien espais; i 1 centre de recerca d’excel·lència, l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), que guanya un nou laboratori.

A dia d’avui, resten només 179 m2 de laboratori disponibles amb capacitat per acollir fins a 4 empreses, 3 d’elles en format coworking amb l’objectiu de facilitar l’accés a petites empreses que demanen espais a preus competitius.

La inversió total per desplegar aquest creixement suma 1.679.000€, dels quals 728.000€ han estat aportats per un inversor extern, 451.000€ pel mateix Parc, i 500.000€ per l’empresa GalChimia, que ha assumit el condicionament del seu propi espai.

“El sector de ciències de la vida i de la salut està atraient cada cop més capital a Catalunya, fins al punt que la presència d’inversors internacionals s’ha multiplicat per 10 els últims 5 anys. Això es tradueix en el creixement i creació de noves empreses amb la consegüent demanda d’espais. En aquest escenari, el Parc està treballant per donar sortida a aquesta demanda invertint en l’adequació de laboratoris i oficines”, declara Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona.

Fort creixement del sector dels dispositius mèdics

Durant el 2019 s’ha observat una forta demanda d’espai per part d’empreses de dispositius mèdics. Gran part de les quinze entitats que ocupen els nous laboratoris –com ara DeepUll, Bioliquid, NewBorn Solutions i Moirai Biodesign, entre d’altres– centren la seva activitat en el desenvolupament de productes d’aquest sector. Es tracta de startups o spin-off amb vocació de consolidar els propers anys la seva activitat al Parc.

Segons Terrades, “el sector dels dispositius mèdics està en ple creixement a Catalunya i aquest perfil d’empresa troba, en el Parc, un ecosistema madur de 3.000 professionals que l’hi aporta valor gràcies a les interaccions i col·laboracions que pot establir amb altres entitats.”

Consolidació del sector farma i biotec

La presència creixent als nous laboratoris del PCB d’empreses com Greenaltech, Hipra i ProteoDesign, dedicades a la recerca i desenvolupament de nous agents terapèutics i vacunes, reflecteix la consolidació del sector farma i biotec a la BioRegió de Catalunya.

D’altra banda, companyies que ofereixen serveis per a la indústria farmacèutica, cosmètica i de dispositius mèdics obren nous laboratoris al Parc per accedir al mercat nacional. Dos d’aquestes empreses són estrangeres: Complife (Itàlia) i NGAlab (Itàlia), i tres nacionals: Arcadia Analítica, Farmaprojects i la gallega GalChimia.