El Parc Científic de Barcelona, en els projectes biomèdics de col·laboració entre el sector públic i privat finançats pel Ministerio de Industria

By 22 de març de 2006novembre 16th, 2020No Comments
Presentació dels projectes CENIT al PCB
 22.03.2006

Després de cinc anys de funcionament, el Parc Científic de Barcelona (PCB) fa palès una vegada més el seu objectiu de potenciar les sinergies entre el sector públic i privat en el desenvolupament de projectes d'R+D+i en l'àmbit de la biomedicina. En aquest sentit, a través de diferents plataformes tecnològiques, unitats mixtes, grups de recerca i empreses que s'hi ubiquen, participa en tres dels projectes de l'àrea de la biomedicina que el Ministerio de Industria, Turismo y Comercio subvencionarà a través del programa CENIT. Aquests projectes han estat impulsats majoritàriament pel sector biofarmacèutic català.

En concret, el programa Consorcios Estratégicos Nacionales en Investigación Tècnica (CENIT), ha destinat un total de 200 milions d’euros durant quatre anys per finançar un total de setze grans projectes d’R+D+I, entre els quals hi figuren els biomèdics Genius Pharma, ONCNOSIS i NanoFarma, que rebran una subvenció del 46,4% del seu pressupost, és a dir, un total de prop de 50 milions d’euros.

El programa CENIT suposa un salt qualitatiu en la col·laboració en R+D+I entre empreses i centres públics, destinant més de 135 milions d’euros a universitats, organismes públics de recerca i centres tecnològics, entre els quals figura el Parc Científic de Barcelona. D’altra banda, es preveu que en aquests projectes participin unes 175 empreses.

Dels tres projectes, Genius Pharma, liderat per les empreses farmacèutiques Almirall, Esteve i URIACH i les biotecnològiques ubicades al PCB CrystaX i Enantia, té com a objectiu descobrir nous fàrmacs aplicant tecnologies punteres de disseny de molècules i utilitzant recursos de gran nivell com ara la supercomputació i el nou sincrotró del Vallès. Amb un pressupost de 40 milions d’euros, hi participen també centres públics d’investigació, com ara el PCB a través de la Unitat de Química Combinatòria, la Unitat Mixta PCB-Almirall així com, de manera puntual, la UTOX, o el Centre Nacional de Genotipat ubicat a l’Institut Municipal d’Investigacions Mèdiques de Barcelona, entre d’altres..

D’altra banda, el Grup Ferrer Internacional, Laboratoris LETI i les biotecnològiques ubicades al PCB Oryzon genomics i Advancell, han liderat el projecte ONCNOSIS, un ambiciós programa de recerca de marcadors de diagnòstic precoç de diversos tipus de càncer. En aquest projecte, de 28 milions d’euros, participen 21 centres públics d’investigació, entre ells la Plataforma de Nanotecnologia del PCB, l’Institut Català d’Oncologia, l’Hospital de la Vall d’Hebron, o el CNIO. El projecte, en què col·labora a més la multinacional SIEMENS i altres quatre empreses biotecnològiques espanyoles, implica l’ús de tecnologies d’avantguarda de forma combinada com la genòmica i la nanotecnologia.

Finalment, el tercer projecte anomenat NANOFARM està liderat per les farmacèutiques Pharmamar, ROVI, i FAES, a més de comptar amb la participació del grup català LIPOTEC, amb les empreses del seu grup com BCN peptides, GP PHARMA, Diverdrugs i la pròpia LIPOTEC. Amb 38 milions d’euros, el projecte té per objectiu crear plataformes nanotecnològiques en el camp dels sistemes d’alliberament de fàrmacs (drug delivery systems, DDS). D’aquesta forma, es pretén millorar les propietats terapèutiques dels compostos actius de les farmacèutiques integrants. NANOFARM és un projecte multidisciplinari integrat i compte amb la participació de més de 25 centres públics entre els que s’inclouen el grup “Química Combinatòria per al descobriment de nous compostos” de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB), ubicat al PCB, l’IDIBAPS, la Fundació Hospital Clínic, el CSIC o la Universitat Miguel Hernández.