L’objectiu de B·Debate és situar Catalunya com a referent científic internacional i, alhora, impulsar el coneixement i la participació social en els grans debats ètics i intel·lectuals entorn a la ciència.
 30.07.2015

El microbioma humà, leitmotiv de la darrera edició de B·Debate

Conèixer en profunditat, el microbioma –el conjunt de microorganismes que poblen l’ésser humà, dels quals més del 90% són bacteris– i la seva influència en la salut podria permetre diagnosticar i, fins i tot, tractar diverses malalties. Experts internacionals de primera línia van presentar els estudis més recents i les línies de recerca del futur en aquest àmbit a la jornada The Human Microbiome. Present Status and Future Prospects, organitzada conjuntament per B·Debate –una iniciativa de l'Obra Social “la Caixa” i de Biocat, ubicada al Parc Científic de Barcelona– amb la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, l'Institut de Recerca de la Vall d'Hebron (VHIR) i el Centre Nacional d'Investigaciones Oncològiques (CNIO).

El microbioma, també anomenat l’últim òrgan, és una part del nostre organisme de vital importància amb una influència decisiva en l’estat general de salut i en el desenvolupament de certes malalties. En cada ésser humà habiten uns 100 bilions de bacteris, d’uns 10.000 tipus diferents, que sumen una mitjana de 2 quilograms de pes, amb els quals convivim i són fonamentals en processos, com ara la digestió o l’educació del sistema immunitari.

Però el seu paper va molt més enllà, ja que les variacions o alteracions en la seva composició s’han associat amb nombroses malalties: obesitat, diabetis, al·lèrgies, certs tipus de càncer, etc. Estudis recents suggereixen que també estarien relacionades amb la infecció pel Virus de la Immunodeficiència Humana (VIH) o, fins i tot, amb trastorns del comportament com l’autisme.

Les noves tecnologies de seqüenciació han revolucionat aquest camp, permetent l’estudi dels genomes de tots els microorganismes d’un ambient determinat, el que es coneix com a metagenòmica. Als darrers anys s’han obtingut avenços substancials arran d’iniciatives com ara el Human Microbiome Project (HMP)als Estats Units o el MetaHIT europeu, projectes tan ambiciosos com el projecte Genoma Humà a la dècada dels 90.

Al darrer B·Debate, que es va dur a terme al CosmoCaixa Barcelona a principis de juliol, científics de prestigi internacional en moltes àrees relacionades amb l’estudi del microbioma van exposar i comentar els últims treballs sobre aquest àmbit.

<Les principals conclusions i temes debatuts a la jornada es poden consultar a la Sinopsi d’aquest B·Debate