Instal·lacions de Ressonància Magnètica Nuclear (RMN) dels CCiTUB ubicades al Parc Científic de Barcelona (Foto: Raimón Solà, PCB)
 23.11.2018

El laboratori de RMN dels CCiTUB renova la seva qualificació com a ICTS

El Consell de Política Científica, Tecnològica i d'Innovació (CPCTI) ha aprovat l’actualització del Mapa d'Infraestructures Científiques i Tecnològiques Singulars (ICTS), que estarà en vigor fins al 2020. El Laboratori de Ressonància Magnètica Nuclear (RMN) dels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), situat al Parc Científic de Barcelona i qualificat com a ICTS des de l'any 2000, ha renovat la seva qualificació en passar a formar part de la Xarxa de Laboratoris de RMN de Biomolècules (R-LRB). Les ICTS han de complir tres característiques fonamentals: ser infraestructures de titularitat pública, ser singulars i estar obertes a l'accés competitiu.

El Laboratori de RMN dels CCiTUB té com a objectiu principal fer experiments de ressonància magnètica nuclear de camp molt alt per estudiar l’estructura i la dinàmica de molècules complexes d’interès biològic, així com assessorar les empreses i els investigadors sobre les aplicacions de la RMN al seu camp. Els seus equips contribueixen a investigacions de diverses àrees, com ara la química, la biologia molecular, la biologia cel·lular i genètica, la ciència i tecnologia dels aliments, la farmàcia i la biotecnologia, entre d’altres.

El nou Mapa d’Infraestructures Científiques i Tecnològiques Singulars (ICTS)  inclou a més, otro equipament dels CCiTUB, les instal·lacions de la Unitat de Microscòpia Electrònica de Transmissió, que  juntament amb infraestructures d’altres tècniques afins, constituiran a partir d’ara la Unitat de Microscòpia Electrònica Aplicada a Materials (UMEAP), que ha estat reconeguda com a node de la ICTS que té per nom Infraestructura Integrada de Microscòpia Electrònica de Materials (ELECMI).

La integración como ICTS de estos equipos, además de ser un reconocimiento del valor de las instalaciones de soporte a la investigación que la Universitat de Barcelona gestiona, permitiran el acceso a fondos destinados exclusivamente a la consolidación y mejora de las infraestructuras científicas y tecnológicas a las que pertenecen.

El nou mapa d’ICTS –aprovat en el mes de novembre pel Consell de Política Científica, Tecnològica i d’Innovació (CPCTI), que depèn del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats– està integrat per 29 entitats de tot l’Estat espanyol,totes de titularitat pública, singulars i d’accés obert, que comprenen un total de 62 infraestructures. Amb les dues ICTS dels CCiTUB, la UB esdevé  una de les tres universitats de l’Estat reconegudes amb dos nodes i l’única a Catalunya.

Tal com explica José Ramón Seoane, director dels Centres Científics i Tecnològics: “La integració d’aquests equipaments com a ICTS, a més de ser un reconeixement del valor de les instal·lacions de suport a la recerca que gestiona la UB, també permetrà accedir a fons destinats exclusivament a consolidar i millorar les infraestructures científiques i tecnològiques de què disposen”.