El fàrmac desenvolupat per Advancell per al tractament d’un tipus de leucèmia ha estat declarat medicament orfe per la UE

By 10 de juny de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 10.06.2005

El fàrmac «Acadesina» desenvolupat per l'empresa biofarmacèutica ubicada al Parc Científic de Barcelona Advanced In Vitro Technologies – per al tractament de la leucèmia limfocítica crònica de cèl·lules B ha estat declarat medicament orfe per la Unió Europea. Amb aquesta designació la UE fomenta el desenvolupament de fàrmacs que serveixen per tractar malalties de caràcter greu o amb risc de mort poc freqüents, com és el cas d'aquest tipus de leucèmia que afecta a uns 130.000 europeus.

La leucèmia limfocítica crònica de cèl·lules B és un tipus de càncer provocat per l’excés de cèl·lules B de la sang, un dels tipus de limfòcits del sistema immunitari. Els tractaments actuals per a aquest tipus de leucèmia es reserven per a les fases més avançades de la malaltia, ja que provoquen efectes adversos que poden ser importants. A més, existeix una part de la població que no respon bé als fàrmacs aprovats. L’«Acadesina», com a agent terapèutic, indueix la mort de les cèl·lules B sense l’efecte secundari associat a la disminució dels altres limfòcits, els de tipus T. Així, els resultats experimentals amb «Acadesina», de confirmar-se la seva eficàcia als assaigs clínics de fase II, anticipen un perfil de medicament complementari als tractaments en ús que permetria a més avançar la quimioteràpia pel fet de presentar molts pocs efectes secundaris.

La utilitat potencial de l’«Acadesina» en aquest tipus de leucèmia va ser descoberta el 2002 pels investigadors del de la UB, ubicats en l’entorn de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), José Manuel López, Clara Campàs i Joan Gil. El posterior desenvolupament del projecte ha estat ubicat en l’entorn del Parc Científic de Barcelona, amb la realització de la seva patent a través del de la UB i la negociació de la seva llicència a Advancell portada a terme pel mateix Centre de Patents i el de la Fundació Bosch i Gimpera.

L’objectiu d’Advancell és ara realitzar, en col·laboració amb el Institut Català d’Onocologia-IDIBELL, els assaigs clínics de fase II durant el 2006 i completar el desenvolupament de forma que el fàrmac pugui estar autoritzat cap el 2010. Segons el director general de l’empresa Lluís Ruiz ,”la concessió de la designació de medicament orfe és un reconeixement implícit del valor de les dades experimentals disponibles i del potencial impacte social de l’«Acadesina». A partir d’ara, l’Agència Europea del Medicament i Advancell col·laboraran estretament per permetre un desenvolupament òptim del fàrmac, de manera que arribi el més aviat possible als pacients en cas de que es demostri la seva eficàcia”.