15.05.2020

EIT Health destina 1,2M€ a innovacions espanyoles per donar resposta a la COVID-19

L'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia en Salut (EIT Health) acaba d'anunciar la resolució d'una convocatòria extraordinària de projectes d'innovació en resposta a la pandèmia de la COVID-19. El seu node espanyol, EIT Health Spain, té la seva seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), i actualment aplega 24 entitats públiques i privades capdavanteres en les tres àrees del triangle de la innovació: recerca, educació i creació d'empreses.

L’Hospital Clínic i l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona lideren tres dels 15 projectes europeus seleccionats per EIT Health per donar resposta immediata a la pandèmia. Aquestes iniciatives permetran millorar el tractament de pacients infectats amb el SARS-CoV-2 gràcies a un centre de control virtual, coordinar a nivell europeu la gestió de recursos validats per imprimir material sanitari en 3D i avaluar la creació de certificats digitals d’immunitat a la COVID-19.

Els projectes guanyadors en aquesta convocatòria proposen solucions innovadores per donar resposta immediata a alguns dels reptes que els sistemes sanitaris i la societat estem abordant.

Segons Cristina Bescós, directora d’EIT Health a Espanya: “Els projectes presentats demostren que la innovació està molt arrelada en els nostres centres hospitalaris, que són capaços de dissenyar noves solucions per fer front a la pandèmia en un moment de gran estrès. Des d’EIT Health hem fet un important esforç per redistribuir el pressupost i coordinar aquesta acció en un termini rècord, que facilitarà accions immediates de resposta al repte al qual ens enfrontem”.

A més d’aquests tres projectes amb lideratge espanyol, que representen una inversió superior al 1M€, la Universitat de Barcelona i ISGlobal també participen en un projecte coordinat per la Universitat Tècnica de Munic (TUM) anomenat CoViproteHCt per desenvolupar i validar assajos que permetin identificar a personal sanitari que hagi desenvolupat resposta immunitària enfront del SARS-CoV-2.

Acció ràpida d’EIT Health enfront de la pandèmia

Com a comunitat de coneixement i innovació de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), la iniciativa d’EIT Health és part activa de la resposta de la UE a aquesta crisi.

“Estem orgullosos de l’acció ràpida i inestimable dels nostres col·laboradors, socis i de tota la nostra xarxa en resposta a la devastadora pandèmia actual. La COVID-19 ha posat de manifest la nostra vulnerabilitat, però també ens brinda l’oportunitat d’unir-nos i col·laborar per trobar noves maneres d’enfortir els nostres sistemes de salut i crear solucions per equipar millor als professionals de la salut que treballen incansablement per superar aquest moment extremadament difícil. Tots els projectes que hem seleccionat mostren un gran potencial utilitzant el poder de la xarxa EIT Health per desenvolupar solucions d’avantguarda”, explica Jan-Philipp Beck, CEO d’EIT Health.

“Volem agrair la seva participació a tots els socis que han presentat propostes en la convocatòria de Resposta Ràpida d’EIT Health. Rebem un gran volum de propostes creatives i innovadores per a la pandèmia. Els projectes han estat seleccionats en funció de la seva innovació científica i tecnològica, i aborden àrees de necessitat immediata i no satisfeta en relació amb la COVID-19. Gràcies a la nostra xarxa estem en una posició ideal per a impulsar la col·laboració entre la indústria, la recerca, l’acadèmia i, cosa que és més important, la prestació de serveis de salut, per posar les solucions en mans dels qui les necessiten”, afegeix Jorge Fernández García, director d’Innovació d’EIT Health.

Altres iniciatives d’EIT Health per a fer front a la COVID-19

L’acció d’EIT Health contra la COVID-19 inclou, a més, les següents accions: la posada en marxa d’una convocatòria extraordinària del programa Headstart Funding per donar suport a startups europees i accelerar idees relacionades amb la COVID-19; la creació de la plataforma Making Connections, que té com a objectiu fer costat a persones, organitzacions i empreses que treballen en la recerca, desenvolupament de productes i atenció mèdica en primera línia; i l’expansió de la plataforma europea de micromecenatge, Aescuvest, que ofereix a startups l’oportunitat de finançar el seu projecte COVID-19.

► Més informació: web d’EIT Health Spain [+]