Sense categoria

By 22 de gener de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 22.01.2009

D’estudiant de pràctiques a doctor, a través del PCB

Aquesta setmana s'ha doctorat un dels estudiants que van participar en les primeres edicions del programa de pràctiques –que ofereix el Parc Científic de Barcelona (PCB) per apropar els joves al món de la recerca–, i que, a més, ha dut a terme la seva tesi a un laboratori de l'Institut de Recerca Biomèdica, en col·laboració amb l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya i l'empresa PharmaMar, entitats totes elles presents al PCB. El seu cas és un exemple d'èxit, i al mateix temps, demostra que la confluència d'investigadors del sector públic i empreses que facilita el PCB és una fórmula que afavoreix el treball en equip i el desenvolupament de projectes que donen molt bons resultats.

Pel Daniel Pla, l’estudiant que s’ha doctorat, no hi ha cap dubte. Els tres mesos d’estada de pràctiques a la que va passar al Parc sota la tutela de la investigadora Pilar Forns, van ser decisius per orientar la seva trajectòria professional cap al món de la recerca. Així que, un cop llicenciat, va incorporar-se a un dels laboratoris del programa de Química i Farmacologia Molecular de l’, on va començar la seva tesi. La professora i investigadora Mercè Álvarez, en col·laboració amb Fernando Albericio, ha dirigit aquest treball que consisteix en la síntesi d’un producte natural aïllat d’esponges marines – la Lamel·larina D– que té una provada acció antitumoral. En concret, inhibeix uns enzims relacionats amb el creixement cel·lular, les topoisomerases, el que suposa un fre per a la divisió i la proliferació cel·lular descontrolades.

“És tracta d’una molècula que l’empresa PharmaMar –amb qui treballem des de fa anys– ja ha patentat i que presenta una activitat biològica i unes característiques prometedores per ser utilitzada com a diana terapèutica en el tractament del càncer”, explica Mercè Álvarez. Els estudis d’internalització i alliberament cel·lular de la Lamel·larina D s’han dut a terme en col·laboració amb Rosa Aligué, professora i investigadora de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona-IDIBAPS. També s’han estudiat els seus efectes en línies cell·lulars humanes. L’empresa i la directora d’R+D d’aquesta entitat, Carmen Cuevas, ha contribuït amb la realització dels assaigs biològics preliminars del producte natural i anàlegs.

Per comprovar l’acció de la nova molècula sobre el DNA “va ser una sort estar a prop de l’investigador Xavier Fernández Busquets, del Laboratori de Nanobioenginyeria de l’, que em va posar en contacte amb Dario Anselmeti, un investigador de la Universitat de Bielefeld (Alemanya) que treballa amb “pinzes òptiques” –explica en Daniel– on vaig fer una estada per completar el meu treball de recerca”. Aquesta tecnologia permet ‘atrapar’ el DNA entre dues microesferes i mesurar-ne la força amb què aquestes estan unides, i els possibles canvis de tensió que es generen en diferents situacions experimentals.

Els bons resultats d’aquests quatre anys de recerca del Daniel han estat publicats en vuit revistes científiques especialitzades d’elevat índex d’impacte i d’abast internacional, com ara les de la Societat Americana de Química.